Motorické dovednosti dětí s mentálním postižením

Title Alternative:Motor skills in children with mental disability
Loading...
Thumbnail Image
Date
2009
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Bachelor thesis dealt with motor skills in children with mental disability. It went out of the need of impoving the graphomotority activities. An optimal posibility of stimulation the graphomotority skills of preschool children with mental retardation was its goal. The bachelor thesis is dividend into two parts. The theoretical part explanes the problematics of mental retardation, gives a survey of motority skills and development. The end of this part talks about stimulation of graphomotority skills and soft motority. The practical part was located in two branches. With help of the observation methods, analysis of writng files and analysis of the activity results of examined group of 7 children with mental retardation an optimal way of stimulation the graphomotority skills has been realized. Simultaneously by means of a questionnaire for 20 pedagogues an optimal stimulation of graphomotority skills has been verified. The main contribution of the thesis is the investigation of an effective praxes of graphomotority exercises at children with mental disability.
Bakalářská práce se zabývala motorickými dovednostmi dětí s mentálním postižením. Vycházela z potřeby zkvalitnit grafomotorické činnosti. Cílem bylo najít optimální možnosti stimulace grafomotorických dovedností u dětí s mentální retardací v předškolním věku. Bakalářská práce byla rozdělena do dvou částí. Teoretická část nastínila problematiku mentální retardace, uvedla přehled motorických dovedností a jejich vývoj. Závěr byl věnován stimulaci grafomotorických dovedností a jemné motoriky. Praktická část byla zaměřena na dvě oblasti. Pomocí metod pozorování, analýzy spisové dokumentace a rozboru výsledků činnosti byl na zkoumaném vzorku 7 dětí s mentální retardací zjištěn optimální způsob stimulace grafomotorických dovedností. Zároveň prostřednictvím dotazníku pro 20 pedagogů byla ověřena optimální stimulace grafomotorických dovedností. Za přínos práce lze považovat zjištění, že u dětí s mentálním postižením lze efektivně provádět grafomotorická cvičení.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD; rozsah: 73 s.
Subject(s)
mentální retardace, klasifikace, charakteristika, stupně mentální retardace, specifika osobnosti, učení, stimulace, motorické dovednosti, jemná motorika, grafomotorika, kresba, vývoj, pohybové schopnosti, pracovní návyky, rozcvičovací a uvolňovací cviky, grafomotorické cviky, mental retardation, classification, characteristic, levels of mental retardation, personality specifics, learning, stimulation, motority skills, soft motority, graphomotority, drawing, development, movement abilities, working habits, setting-up and releasing exercises, graphomotority exercises
Citation
ISSN
ISBN