Specifika výchovné práce u jedinců s autismem

Title Alternative:The specifics of the pedagogical work concerning people with autism
Loading...
Thumbnail Image
Date
2008
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Bakalářská práce se zabývala problematikou výchovy a vzdělávání jedinců s autismem,se speciálním zaměřením na jedince s dětským autismem.Vycházela ze současného stavu výchovy a vzdělávání dětí s tímto postižením. Jejím cílem bylo zmapovat možnosti výchovy a vzdělávání jedinců s autismem a to jak v rodině, tak ve školách. Dosažení cíle se opíralo o provedený výzkum. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů objasňovala problematiku autismu, poukázala na hlavní symptomy onemocnění a na speciální přístupy k výchově a vzdělávání jedinců s autismem u nás i ve světě.Praktická část zjišťovala pomocí dotazníků, postoje 7 rodičů dětí předškolního a 11 rodičů školního věku k problematice onemocnění jejich dítěte a jeho výchově a vzdělávání ve školských zařízeních. Práce zároveň zjišťovala i situaci v problematice výchovy a vzdělávání ve speciálních mateřských a speciálních základních školách ve 3 městech ústeckého kraje.Výsledky ukazovaly, že největší problémy se objevují především v nedostatku informovanosti rodičů o povaze onemocnění jejich dítěte a neznalosti speciálních přístupů jeho při výchově a vzdělávání s přihlédnutím respektování specifických potřeb dítěte. Poukázaly na potřebu strukturovaného učení , individuálních vzdělávacích plánů a vyústily v navrhovaná opatření.Upozornily také na skutečnost špatné dopravní dostupnosti škol. Za největší přínos práce ,vzhledem k řešené problematice ,bylo možné považovat její záměr zprostředkovat informace veřejnosti a rodičům o dané problematice a poskytnout konkrétní návrhy při řešení nejčastějších problémů.
The (My) graduation theses {\clqq}The specifics of the pedagogical work concerning people with autism`` handles with possibilities of children with autism enligtement. My object was to map possibilities at schools and families. My graduation theses is divided into two parts. The first one is teoretic.It´s occupied with autism, basic symptoms of this desease and special approach in education at preschool and school children with autism in the Czech republic and also over the world. The second part is practical. I used a questionnare and tried to find out , what parents [of children with austism] think about education and raising of their kids in schools. I had asked 7 parents with preschool kids, 11 with kids in school age. I was also interested in recent situation in special kindergartens and schools in Ustecky region . I inquired schools in three towns in this area. Results has showed as the biggest problem deficiency in parents knowlidge of all facts connected with such serious disease. They do not always know, that their children really need very special approach, respect their individuality , personal needs and development. Another fact is, that is very important educate these chidren with their individual plans, use structured education. Some measures were suggested. Some schools have troubles with transport accessibility. In my opinion, the biggest contribution of my graduation theses can be consired madiation of information about autism to parents and public, provide some concrete plans in solving the most common problems.
Description
katedra: KSS; přílohy: 2 CD ROM; rozsah: 74 s.,
Subject(s)
současný stav, cíl práce, jedinec s autismem, výchova a vzdělávání, specifické potřeby, informace, návrhy, prezent status, goal of the work, person with autism, enlightenment, specific needs, information, suggestions
Citation
ISSN
ISBN