Vliv elektronických médií na chování mladistvých

Title Alternative:Influence of Electronic Media on Teenagers` Behaviour
Loading...
Thumbnail Image
Date
2008
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
This bachelor work deals with problems of electronic media influence on teenagers` behavior. It comes out of the presumption that new information and communication technologies take teenagers` spare time and they interfere in school education as well. The aim of this work has been to find out if electronic media take teenagers off other free time activities. It has been proved, that media play a key role in most teenagers` leisure time. The work is divided into two main parts. The first chapter of the theoretical part compiles and presents professional sources to describe and explain the particularities of borderline intelligence and mental retardation. The second chapter focuses on problems with free time and influence of media. The third and fourth chapters solve problems with aggression and bullying connected with it. The practical part of the work uses questionnaires, interviews and monitoring to learn priorities and preferences of 21 students at the vocational training school. This part includes socimetrical analysis of this group of students. The results shows that the influence of electronic media on teenagers` behavior is growing not only in their spare time but also in school education.
Bakalářská práce se zabývala problematikou vlivu elektronických médií na chování mládeže. Vycházela z předpokladu, že nové informační a komunikační technologie vyplňují volný čas mládeže a zasahují i do školní výuky. Jejím cílem bylo zjistit, zda elektronická media odvádějí mládež od jiných volnočasových aktivit. Podařilo se prokázat, že u většiny žáků hrají média primární roli v jejich volném čase. Struktura práce byla rozdělena do dvou stěžejních oblastí. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala , objasňovala v první kapitole specifika hraniční inteligence a mentální retardace. Druhá kapitola se věnovala problematice volného času a působení médií. Třetí a čtvrtá kapitola řešila problematiku agrese a s ní související šikany. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníků, rozhovorů a pozorování priority a preference 21 žáků odborného učiliště.Součástí praktické části je i sociometrické šetření této skupiny. Výsledky ukazovaly na stále větší vliv elektronických médií na chování mládeže, jak ve volném čase, tak i v průběhu vyučování.
Description
katedra: KSS; rozsah: 64
Subject(s)
aggression, aggressivity, information and communication technology, cyberbullying, mild mental retardation, media, vocational training school, subnormal intelligence, professional/ job preparation, social relationship, bullying, leisure activities, spare time, education, practical elementary school, special elementary school, agrese, agresivita, informační a komunikační technologie, kyberšikana, lehká mentální retardace, media, odborné učiliště, podprůměrná inteligence, profesní příprava, sociální vztahy, šik, volnočasové aktivity, volný čas, vzdělávání, základní škola praktická, základní škola speciální
Citation
ISSN
ISBN