Reintegrace odsouzených ve věznici se zvýšenou ostrahou

Title Alternative:The Reintegration of Condemneds in the Prison with Increased Security
Loading...
Thumbnail Image
Date
2007
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
My bachelors work dealt with problems of reintegration of convicted persons in jail with increased surveillance. Its aim was in broader connections to show possibilities which the convicted has in this type of jail, what are possibilities of education during serving punishment, but also the access itself of the convicted person to the offered activities. The main attention was directed to satisfaction of the convicted persons with the offered educational and interest activities in School educational centre in Valdice Jail. Furthermore, the author of the work was ascertaining the reasons of discontent with the present offer of the activities for the convicted persons and he was trying to reveal their subjective or objective causes. The work was formed by two cardinal spheres theoretical and practical. The theoretical part by means of processing and presentation of expert sources described and clarified the influence of socialization on personality of the individual, basic concepts, the structure of prison service and its tasks, the problems of reintegration of the convicted persons, their classification, differentiation and function of treatment programme. The practical part by means of questionnaire was ascertaining the attitudes of the forty-six convicted persons in jail with increased surveillance to their own education and interest activites during serving punishment. The results showed willingness to educate in part of the convicted persons, to spend actively serving punishment and indicated possibilities and requets into the the future in the field of education of the convicted persons. Due to the problems solved, the greatest benefit of the work may be seen in the demand for educational activities which would react more flexibly to actual events and requests for education in the society.
Bakalářská práce se zabývala problematikou reintegrace odsouzených ve věznici se zvýšenou ostrahou. Jejím cílem bylo v širších souvislostech ukázat možnosti, které odsouzený umístěný do tohoto typu věznice má, jaké jsou možnosti vzdělávání v průběhu výkonu trestu, ale také samotný přístup odsouzených k nabízeným aktivitám. Hlavní pozornost byla zaměřena na spokojenost odsouzených s nabízenými vzdělávacími a zájmovými aktivitami ve Školském vzdělávacím středisku Věznice Valdice. Dále autor práce zjišťoval důvody nespokojenosti se stávající nabídkou aktivit odsouzených a snažil se odhalit jejich subjektivní či objektivní příčiny. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala vliv socializace na osobnost jedince, základní pojmy, strukturu vězeňské služby a její úkoly, problémy reintegrace odsouzených, jejich klasifikaci, diferenciaci a funkci programu zacházení. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku postoje 46 odsouzených ve věznici se zvýšenou ostrahou k vlastnímu vzdělávání a zájmovým aktivitám po dobu výkonu trestu. Výsledky ukazovaly na ochotu části odsouzených vzdělávat se, aktivně trávit výkon trestu a naznačily možnosti a požadavky do budoucna v oblasti vzdělávání odsouzených. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat právě poptávku po vzdělávacích aktivitách, které by pružněji reagovaly na aktuální dění a požadavky na vzdělání ve společnosti.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1x CD; rozsah: 75 s., 5 s. příloh.
Subject(s)
socialization, reintegration, convicted person, imprisonment, serving punishment of imprisonment, other life, differentiation, classification of convicted persons, treatment programme, questionnaire, educational activities, intererest activities, socializace, reintegrace, odsouzený, prizonizace, výkon trestu odnětí svobody, druhý život, diferenciace odsouzených, klasifikace odsouzených, program zacházení, dotazník, vzdělávací aktivity, zájmové aktivity
Citation
ISSN
ISBN