Motorické schopnosti a jejich vliv na vzdělávání dítěte

Title Alternative:Motor Skills and Their Impact on a Child#s Education
Abstract
Diplomová práce se zabývá motorickými schopnostmi a jejich vlivem na vzdělávání dítěte. Cílem je analyzovat vliv motorického oslabení na vzdělávání dítěte. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zabývá významem a vývojem motorických schopností, hrubou a jemnou motorikou a s ní souvisejícími oblastmi. Obsahem druhé kapitoly jsou jednotlivá motorická oslabení, která se nejčastěji vyskytují ve školním prostředí a mají tak vliv na vzdělávání dítěte. Kapitola třetí charakterizuje možnosti stimulace oslabených motorických funkcí, rozvoj psychomotoriky a využití pohybu pro relaxaci. V praktické části jsou představeny výsledky kvantitativního i kvalitativního výzkumu, který se zabývá vlivem oslabené motoriky na vzdělávací proces. Výsledky výzkumu ukázaly, že se motorická oslabení nejčastěji projevují, u dětí mladšího školního věku, v orientaci na ploše, ve statické a dynamické koordinaci. Dále z výzkumu vyplynulo, že děti mají obtíže při koordinaci pohybů a při dynamických změnách poloh. Slabou stránkou je také schopnost udržet sebe sama ve statické poloze. Oslabena je i schopnost prostorové představivosti. Motorická oslabení se na základě našeho výzkumu promítají do všech námi sledovaných předmětů.
The master's thesis focuses on the motor skills and their influence on an education of a child. The aim of this research-based study is to analyze an effect of motor skills weakness on an education of a child. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter addresses the importance and development of motor skills, gross and fine motor skills and related areas. The chapter two concentrates on specific weakness of motor skills occured at school environment and their impact on a child education. The chapter three describes opportunities of stimulation of weaknesses in motor skills, psychomotoric development and use of movement for relaxation. The practical part of this study presents results of quantitative and qualitative research concerning influence of motor skill weakness on an educational process.The research results show that weakness in motor skills are most frequent, in children of younger school-age, in orientation in the plane and in static and dynamic coordination. Additionally, the research found children difficulties in movement coordination and in dynamically changing positions. The ability to maintain body static position is a weak point. The spatial imagination capability is also weakened. The research indicates that the weakness of motor skills can be seen in the all investigated school subjects.
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
ISBN