FUNKCE - Rozcvičky a aktivizující činnosti na SŠ a gymnáziu

Title Alternative:FUNCTIONS - Warm-up Activities for Secondary Schools and Grammar Schools
Abstract
Tato diplomová práce se zabývá matematickými rozcvičkami a dalšími aktivizačními metodami ve výuce funkcí na středních školách a víceletých gymnáziích. Je rozdělena do dvou částí teoretické a prakticko-výzkumné. V teoretické části je shrnuta teorie funkcí a aktivizačních metod, je zde také nastíněno, jak mohou učitelé žáky v hodinách matematiky motivovat a jak mohou zlepšovat jejich postoj k matematice. Dále byla pro potřeby učitelů vytvořena sbírka matematických rozcviček a aktivit, jež je součástí této práce. V prakticko-výzkumné části jsou uvedeny ukázky z této sbírky včetně návodů a postřehů z praxe. Tato část je také věnována výzkumnému šetření, jež bylo provedeno mezi učiteli a studenty středních škol. Jeho cílem bylo zjistit, jaký vztah k matematice mají současní středoškolští studenti, zda a jak často jsou v hodinách matematiky používány didaktické hry a další aktivizační metody, a jestli užívání těchto prostředků ovlivňuje vztah studentů k matematice.
This master thesis deals with mathematical warm-up activities and other activating methods in teaching functions at secondary schools and grammar schools. It is divided into two parts a theoretical one and a practical-researching one. The theoretical part summarizes the theory of functions and activating methods, it is sketched here how the teachers can motivate their pupils during math lessons and how they can improve their attitude to mathematics. Further the collection of math warm-ups and activities was created because it can be useful for math teachers. This collection is attached to this thesis. Illustrating examples from this collection supplemented by instructions and reflections from practice can be found in the practical-researching part. This section contents either researching investigation which was made among the teachers and students at secondary schools and a grammar school. Its aim was to find out what is the temporary secondary schools students' relation to mathematics. It is important to discover if and how often didactic games and other activating methods are used in math lessons and if using of them influences the students' attitude to mathematics.
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
ISBN