Projevy syndromu lehké mozkové dysfunkce u dětí předškolního věku

Title Alternative:Expression of Light Mental Disfunction Syndrome by Pre-School Children
Loading...
Thumbnail Image
Date
2006
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The bachelor´s thesis dealt with the Light Mental Dysfunction Syndrome by Pre-School Children and its expression and it went from the contemporary conditions in a special kindergarten, a children´s home and in two ordinary kindergartens. Its goal was to analyse the expressions of Light Mental Dysfunction Syndrome and compare the frequency of the individual expressions. The goal was reached with a help of five presumptions, methods (anamnesis, documents studying, observation and the main part concerned a questionnaire). The bachelor´s thesis contained two principal areas. The first area was theoretical and it described and clarified (with a help of particular resources) the concept of Light Mental Dysfunction Syndrome, Attention Deficit Hyperactivity Disorders (ADHD) a Attention Deficit Disorders (ADD) the cause, displays, prevention and finally the prognosis of the syndrome. There were also described correcting methods and teacher´s guidance of pre-school children. The practical part tried to survey the attitudes of 20 woman teachers in kindergartens to the syndrome. The questionnaire was used. The results showed that four of the presumptions were right. One of the presumptions wasn´t proved. The results ended up in concrete remedies proposed by the author of the thesis. The remedies included an approach to hyperactive and impulsive children, to improvement of the motoric disorders, optical and aural perception. The biggest contribution of the thesis is that it shows the fact that it is necessary to become aware of the biological bases during the work with Light Mental Dysfunction Syndrome children. Their unsuitable manifestations are not voluntary. Positive leadership with careless love can give them a confidence feeling .
Bakalářská práce se zabývala problematikou syndromu lehké mozkové dysfunkce u dětí předškolního věku a jeho projevy a vycházela ze současného stavu v mateřské škole speciální, v dětském domově a ve 2 mateřských školách běžného typu. Jejím cílem byla analýza projevů syndromu lehké mozkové dysfunkce a porovnání četnosti výskytu jednotlivých projevů. Cíle bylo dosaženo pomocí 5ti předpokladů, použitých metod (anamnéza, studium spisové dokumentace, pozorování a hlavní část tvořil dotazník). Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování literárních pramenů popisovala, objasňovala pojem lehké mozkové dysfunkce, Attention Deficit Hyperactivity Disorders (ADHD) a Attention Deficit Disorders (ADD), příčiny, projevy, prevenci a prognózu syndromu lehké mozkové dysfunkce. Byly popsány také nápravné metody a pedagogické vedení předškolních dětí. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku postoje 20 učitelek mateřských škol projevy syndromu lehké mozkové dysfunkce. Výsledky ukazovaly, že se 4 předpoklady potvrdily, 1 se nepotvrdil. Výsledky vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti přístupu k těmto dětem, u nichž se nejvíce projevuje hyperaktivita a impulzivita, k zlepšení poruch hrubé motoriky, zrakové a sluchové percepce. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat, že je nezbytné uvědomit si při práci s osobami se syndromem lehké mozkové dysfunkce biologickou podstatu této poruchy. Jejich nevhodné projevy chování nejsou způsobeny jejich vůlí. Pozitivní vedení a přirozená láska mohou dát těmto osobám pocit sebedůvěry
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD ROM; rozsah: 75 stran, 5 s. obr. příloh
Subject(s)
the light mental dysfunction syndrome, attention deficit hyperactivity disorders (adhd) a attention deficit disorders (add), expression, methods - anamnesis, documents studying, observation, questionnaire, the cause, prevention, finally the prognosis of the syndrome, correcting methods, teacher´s guidance, hyperactive and impulsive children, the motoric disorders, optical and aural perception, syndrom lehké mozkové dysfunkce, attention deficit hyperactivity disorders (adhd) a attention deficit disorders (add), projevy, metody - anamnéza, studium spisové dokumentace, pozorování, dotazník, příčiny, prevence, prognóza, nápravné metody, pedagogické vedení, hyperaktivita a impulzivita, lateralita, leváctví, poruchy - hrubá motorika, percepce zraková a sluchová
Citation
ISSN
ISBN