Výuka cizích jazyků ve waldorfské škole

Title Alternative:Teaching foreign languages in Waldorf school
Abstract
Tématem této diplomové práce je výuka cizích jazyků ve waldorfské škole. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou, vycházející z odborné literatury, a praktickou, tvořící výzkumnou část tohoto textu. Součástí teoretické části je zaměření se na původ waldorfské pedagogiky, včetně stručného životopisu Rudolfa Steinera, který se zaměřuje na jeho životní cestu k pedagogickému poslání. Tato část dále obsahuje seznámení se s aspekty alternativního vzdělávání, Steinerovou antroposofií a cíle waldorfské pedagogiky. Druhá kapitola pojednává o metodice a didaktice ve výuce cizích jazyků, na níž navazuje kapitola třetí, která specificky popisuje výuku cizích jazyků na waldorfské škole. V praktické části bylo využito kvalitativního výzkumu. Data pro výzkum byla získána prostřednictvím hospitací a rozhovorů; ty se uskutečnily na základní a střední škole waldorfské v Semilech. V závěru jsou shrnuty vypozorované poznatky a učiněny závěry, které by mohly posloužit jako vhodná alternativní inspirace pro výuku cizích jazyků na klasických základních školách.
The theme of this diploma thesis is teaching foreign languages in Waldorf school. The diploma thesis is divided into a theoretical part, which is based on specialized literature, and a practical one which stands for a research part of this text. The theoretical part focus on the origin of Waldorf pedagogy including a brief curriculum vitae of Rudolf Steiner. Its focus is on his life journey to pedagogic profession. This part also includes an introduction to aspects of alternative education, Steiner's anthroposophy and aims of Waldorf's pedagogy. The second chapter deals with methodology and didactic in foreign language teaching which leads to chapter three. This chapter specifically describes foreign language teaching in Waldorf school. In the practical part the qualitative research was used. The data for research was obtained through observations and interviews which occurred in elementary and high Waldorf school of Semily. In the final part the observed information were gathered and conclusions were made. These conclusions could serve as a suitable alternative inspiration for foreign language teaching on traditional elementary schools.
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
ISBN