Learning organisation what it is and how it is recognised. Case study of LIPA Velkoobchod papírem.

Title Alternative:Learning organisation - what it is and how it is recognised. Case study of LIPA Velkoobchod papírem.
Loading...
Thumbnail Image
Date
2007
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The term ``learning organisation{\crqq} is used to describe organisations which are learning quickly and become more effective thanks to this concept. In these organisations learning is a motivational force which heightens short and long-term efficiency. Learning organisations are highly innovating and flexible. The purpose of this dissertation is to explore different definitions of learning organisation and to investigate the description of culture endorsing learning in those organisations. Velkoobchod papírem LIPA was chosen as an example of a small but rapidly developing company which tries to apply the concept of learning organisation. As a case study, this company was examined, in an attempt to determine the degree to which it might be described as a learning organisation and if the culture endorsing learning is present in this organisation or not. The research was conducted in the Czech Republic through questionnaires in December 2006. The research data collected provides insights into the nature of learning organisations and specifically provides evidence which suggests that Velkoobchod papírem LIPA can be considered as a learning organisation. The main evidence for this assertion is the balanced evaluation which meets the minimal limit of 4 points or more of each of the characteristics. The research data also showed that in LIPA Velkoobchod papírem is appropriate culture supporting learning. This statement is corroborated by the results of the analysis of the collected data. The recommendations for Velkoobchod papírem LIPA in connection with collected data are to focus on information technology, the sharing of information and inter-organisational learning.
Termín ``učící se organizace{\crqq} je používán k popisu takových organizací, které se rychle učí a stávají se díky tomuto konceptu více efektivní. V takových organizacích je učení motivační silou, díky které se organizace stává více výkonnou. Učící se organizace jsou vysoce flexibilní a inovativní. Cílem této disertace je vymezit různé definice konceptu učící se organizace a popsat kulturu podporující učení v takových organizacích. Velkoobchod papírem LIPA byl vybrán jako příklad malé, ale rychle se rozvíjející firmy, která se snaží aplikovat koncept učící se organizace. Výzkum byl prováděn jako případová studie a ve firmě bylo zjišťováno do jaké míry může být považována za učící se organizaci a do jaké míry je zde přítomná kultura podporující učení. Výzkum byl proveden v České republice v prosinci 2006. Data získaná v dotazníkovém výzkumu naznačují, že Velkoobchod papírem LIPA může být považován za učící se organizaci a že kultura podporující učení je v podniku přítomná. Hlavním důvodem tohoto výsledku je splnění minimálního limitu 4 bodů u každé ze zadaných charakteristik a podmínek. Doporučení, která pro firmu LIPA vyplývají z výsledku výzkumu je především zaměření se na informační technologie, sdílení informací a učení uvnitř organizace.
Description
katedra: KPE; rozsah: 65 stran
Subject(s)
learning organisation, fifth discipline, corporate culture, management of change, learning in an organisation;, učící se organizace, pátá disciplína, firemní kultura, management změny, učení v organizaci;
Citation
ISSN
ISBN