Neologismy v současných tištěných médiích: lexikon, frazeologie, syntax

Loading...
Thumbnail Image
Date
2016-4-30
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bakalářská práce se zabývá tématem neologismů v současných tištěných médiích. Teoretická část práce se věnuje charakteristice vývoje současného spisovného českého jazyka, nastiňuje vývoj neologismů, jejich diferenciaci a příklady výskytu neologismů v lexiku, frazeologii a syntaxi. Dále se v práci zaměřujeme na charakteristiku publicistického stylu. Druhá část práce se zaobírá jazykovým výzkumem, v němž bylo pomocí slovníků a internetové databáze Neomat zjišťováno, jaké neologismy se objevují v jednotlivých publicistických kategoriích, např. v oblasti sportu, módy, ekonomiky, aj.
This bachelor thesis deals with neologisms in present printed media. The theoretical part of the thesis focuses on the characteristics of the development of present standard Czech language; then this thesis examines the development of neologisms, their division as well as examples of occurrences of them in lexicology, phraseology and syntax. Furthermore, we focus on the characteristic of a journalistic style in this thesis. The other part of the thesis is devoted to the language research where, with the help of dictionaries and the internet database Neomat, we researched which neologisms appear in different journalistic categories, for instance, in the field of sport, fashion, economics.
Description
Subject(s)
Vývoj jazyka, neologismy, lexikologie, frazeologie, syntax, internacionalismy, anglicismy, tištěná média, publicistický styl, Development of language, neologisms, lexicology, phraseology, syntax, internacionalisms, anglicisms, printed media, journalistic style
Citation
ISSN
ISBN