Levorukost u předškolních dětí

Abstract
Bakalářská práce se zabývala levorukostí u dětí předškolního věku. Cílem práce bylocharakterizovat problematiku levorukých dětí v mateřských školách, zjistit četnostvýskytu leváctví u předškolních dětí a zastoupení chlapců a dívek mezi levorukýmidětmi. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První částí je část teoretická, ve které jsmecharakterizovali hlavní pojmy související s lateralitou, popsali vývoj mozku a vlivy,které mozek svým působením ovlivňují, a tím mohou ovlivňovat levorukostči pravorukost dítěte, a také postojem společnosti vůči levákům. Dále jsme se zabývalipředškolní výchovou levorukých dětí, souvislostí mezi levorukostí a specifickýmiporuchami učení, vzděláváním leváků v mateřských školách i dřívějším pohledema názory na problematiku týkající se levorukosti. Druhou částí je část empirická,ve které jsme ověřovali formulované hypotézy. K získání potřebných dat bylo využitometody dotazníku. Formulované hypotézy byly potvrzeny. V závěru práce jsou shrnutanavrhovaná opatření, která zahrnují význam rozšiřování znalostí pedagogůo problematice leváctví, například formou seminářů nebo školení a také využívánívětšího množství pomůcek pro leváky v mateřských školách.
The bachelor thesis dealt with left-handedness within pre-school children. The aimof the work was to characterize the issue of left-handedness in kindergartens, find outratios of left-handed children among pre-schoolers and ratios of left-handed childrenamong pre-school boys and girls. The hypothesis is divided into two main parts.In the first theoretical part we addressed major terms related to laterality, described thebrain development and factors that are affecting brain and can affect leftor right- handedness of child and the attitude of society towards left-handed children.Further we dealt with pre-school education of left-handed children, the connectionbetween left-handedness and specific learning disorders and kindergarten educationof left-handed children as well as past theories and opinions on issues relatedto left- handedness. The second part is empirical part, in which we examined formulatedhypothesis. To obtained necessary information were used to questionnaire method. Herresults confirmed our hypothesis. At the end we summarized proposed measures, whichinclude the importance of educators expanding their knowledge of left-handedness;for example by attending seminars or training courses and also by using more of aids forleft-handed in kindergartens.
Description
Subject(s)
děti, lateralita, levorukost, mateřská škola, předškolní výchova, vzdělávání, children, laterality, lef-handed, kindergarten, pre-school education, cultivation
Citation
ISSN
ISBN