Exportní strategie obchodní společnosti

Loading...
Thumbnail Image
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Cílem této bakalářské práce je zhodnotit exportní strategii vybrané obchodní společnosti, která není na základě přání firmy v práci jmenována. V první části práce jsou teoreticky vymezeny termíny mezinárodní a zahraniční obchod, strategie s ohledem na mezinárodně obchodní aktivity a pojmy B2B a B2G obchod. Dále je pozornost věnována Exportní strategii České republiky a Inovační strategii České republiky. V druhé části práce je popsána společnost, která je investičně obchodní skupinou, je projektově řízena, člení se na tří obchodní divize a exportuje do mnoha zemí světa. Jsou charakterizovány jednotlivé divize a vzhledem k různorodému produktovému portfoliu společnosti a množství exportních trhů jsou analyzovány vybrané podkategorie divizí a jejich exportní trhy. Dále je provedena deskripce a komparace exportních strategií, které se liší formou obchodu a charakterem komodit, kdy společnost vyváží historicky tradiční produkty do nestabilních zemí a moderní a konkurenceschopnější produkty vyváží do celého světa. Výstupem práce je zhodnocení exportní strategie a podání doporučení.
This bachelor thesis aims to evaluate the export strategy of a trading company, whose name is not mentioned following the company´s demands. The theoretical part of the thesis covers the following fields of expertise: international and foreign trade, modes of entry, risks in international trade, The Export strategy of the Czech Republic, The Innovation strategy of the Czech Republic, creating a strategy in an international environment and B2B and B2G trade. The latter part is concerned with descriptions and analyses of the company and its export strategy. The company, divided into three separate trade divisions, is characterized as a commercial investment group, which exports its commodities all over the world. Analyses of individual trade divisions and their markets are conducted concerning the vast company´s product portfolio and the number of export markets. Furthermore, the export strategies are defined and then compared with each other. The strategies differ in the used form of trade and based on the product´s characteristics. The company exports its traditional commodities to unstable countries while its modern and more competitive products to the whole world. The objective is to evaluate the strategy and to make a recommendation in regard to the company.
Description
Subject(s)
Export, strategie, B2B, B2G, výrobní technologie, letectví, pasivní sledovací systémy, mezinárodní obchod, riziko, sféry vlivu, Export, strategy, B2B, B2G, manufacturing technologies, aviation, passive surveillance systems, international trade, risk, the sphere of influence
Citation
ISSN
ISBN