Asistent pedagoga v běžné základní škole
Loading...
Date
2019-4-3
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Cílem této bakalářské práce je zjistit a popsat úskalí práce asistenta pedagoga. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na definování základních pojmů, jako například integrace či inkluze; zdravotní postižení, handicap a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami; individuální vzdělávací plán, plán pedagogické podpory a jejich význam při integraci; školská poradenská zařízení a jejich úloha; podpůrná opatření; klima a atmosféra školy a třídy a v neposlední řadě asistent pedagoga. V empirické části bakalářské práce se zaměřujeme na úskalí práce asistenta pedagoga, která zkoumáme pomocí dotazníku a pozorování. Pomocí těchto výzkumných metod se snažíme naleznout odpovědi na průzkumné otázky, které jsou: Jak vnímají učitelé prvního a druhého stupně běžné základní školy asistenta pedagoga? Jak velký je rozdíl mezi teoretickou a praktickou pracovní náplní asistenta pedagoga? Jaká je spolupráce mezi asistentem pedagoga a pedagogem? Výsledkem práce pak je popis jednotlivých obtíží, se kterými se asistent pedagoga při své práci setkává.
The bachelor thesis is the expected difficulties of the work of a teaching assistant. The theoretical part is focused on defining basic concepts such as integration or inclusion; disability, handicap and pupils with special needs; individual educational plan, pedagogical support plan and their importance in integration; school counseling facilities and their role; support measures; the climate and atmosphere of the school and class and, last but not least, the teaching assistant. In the empirical part of the bachelor thesis focused on the difficulties of the work of a teaching assistant, which we examine using to questionaire and observation. The available methods are expected to find answers to research questions. The result of the work is a demonstration of individual difficulties that the teacher and the teacher's assistant meet during their work.
The bachelor thesis is the expected difficulties of the work of a teaching assistant. The theoretical part is focused on defining basic concepts such as integration or inclusion; disability, handicap and pupils with special needs; individual educational plan, pedagogical support plan and their importance in integration; school counseling facilities and their role; support measures; the climate and atmosphere of the school and class and, last but not least, the teaching assistant. In the empirical part of the bachelor thesis focused on the difficulties of the work of a teaching assistant, which we examine using to questionaire and observation. The available methods are expected to find answers to research questions. The result of the work is a demonstration of individual difficulties that the teacher and the teacher's assistant meet during their work.
Description
Subject(s)
Asistent pedagoga, inkluze, integrace, učitel, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, Teacher's assistant, inclusion, integration, teacher, pupil with special educational needs