Vliv virtuálních měn na nadnárodní společnost

Abstract
Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku virtuálních měn a nových platebních technologií z makroekonomického i mikroekonomického hlediska. Práce je zaměřena především na nadnárodní společnost Facebook a propojení budoucí implementace vlastní virtuální měny. Diplomová práce zkoumá potenciální dopady pro společnost i globální přispění celé populaci. Práce je členěna do čtyř kapitol. První kapitola, kromě základních pojmů z oblasti kryptoměn, podrobněji zkoumá vysvětlení současného měnového systému a jeho historického vývoje. Zároveň vysvětluje princip blockchainu a jeho přínosu pro současný svět i nadcházející léta. Druhá kapitola se věnuje základní charakteristice společnosti a představuje nově vznikající měnu. Zároveň se věnuje konkurenčním platebním možnostem, které již několik let fungují. Třetí kapitola zkoumá společnost více z analytického hlediska a zaměřuje se na motivační faktory pro spuštění nové měny do oběhu. Čtvrtá kapitola je věnována predikci budoucího vývoje pro společnost a potenciálnímu úspěchu či neúspěchu měny po jejím zavedení.
This master thesis is focused on the issue of virtual currencies and new payment technologies. It combines both macroeconomics and microeconomics viewpoint. Therefore, it mainly follows up the multinational company Facebook and the interconnection of future implementation of its own virtual currency. The thesis examines the potential impacts on society and global contribution to the whole population. The thesis is divided into four chapters. The first chapter, in addition to the basic concepts of cryptocurrency, examines in more detail the explanation of the current monetary system and its historical development. It also explains the principle of blockchain and its benefits for the present world and the years to come. The second chapter deals with the basic characteristics of the company and introduces the emerging currency. It also deals with competitive payment options, which have been operating for several years. The third chapter examines the company more from an analytical point of view and focuses on the motivational factors for launching the new currency into circulation. The fourth chapter is devoted to the prediction of future development for the company and the potential success or failure of the currency after its introduction.
Description
Subject(s)
Kryptoměna, blockchain, bitcoin, Facebook, Libra, Calibra, inflace, inzerenti společnosti, Cryptocurrency, blockchain, bitcoin, Facebook, Libra, Calibra, inflation, advertisers of the company
Citation
ISSN
ISBN