Szymańska, Kamila(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
Müllner, Jaroslav(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
Kovářová, Helena(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
van der Linde, Hans(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
Marčuková, Světlana Markovna(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
Řeháček, Karel(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
Minority education after 1918 took a copletely different direction than it had before the establishment of Czechoslovakia. The new social reality, the new laws and the different approach to minority issues led to an ...
Klečacký, Martin(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
The paper deals with the adoption of School Supervision Act from 1869 in Bohemia, taking into account both Czech and German speaking milieus. Using the example of appointment of District School Inspectors and looking into ...
Geißler, Gert(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
The German Democratic Republic, which emerged in 1949 from the eastern occupation zone in divided Germany, was the most western state in the Soviet sphere of influence. The article traces how a new, independent, and efficient ...
Liberčanová, Kristína(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
In the period of socialism, career guidance is an important policy tool in meeting government policy goals. The state systematically intervenes in the choice of profession by determining the indicative numbers that is ...
Vojtko, Tibor(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
Every political establishment seeks to control the ideological and educational content of textbooks. With its decrees, the Ministry of Education defined the ideological and educational content of textbooks and determined ...
Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci; Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského(Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v LiberciNárodní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, 2021-11-05)
Holý, Martin(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
Journeys Undertaken by Children and Adolescents from Bohemia and Moravia to Attain Education in the 16th and Early 17th Century The presented synoptic study focuses on the question of the educational migration of children ...
Rajský, Andrej(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
Despite the context of contemporary post-heroic indifference, our intention is to re-analyze the concept of heroism, not in the modernist (totalizing and iconic), or in the post-modernist (de-heroizing and ironic) way, but ...
Wrońska, Katarzyna(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
In my paper, I would like to consider the problem of entanglement of philosophy of education in the communist ideology. I will show it on the example of one Polish concept, created by Karol Kotłowski. He was a disciple of ...
Kodelja, Ingrid; Kodelja, Zdenko(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
Slovenian schools were victims of the totalitarianism of Italian Fascism from the advent of fascist rule in 1922 until the capitulation of Italy in 1943 and of German Nazism during World War II (1941–1945). However, the ...
Jagielska, Dominika(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
The social pedagogy is an important, specific part of the Polish pedagogy, with a unique character – since it began to emerge at the end of the 19th century in Polish lands. Although it developed very dynamically in the ...
Šušnjara, Snježana(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. KomenskéhoTechnická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogickáTUL, )
Bosnia and Herzegovina as one of the nine republics of Yugoslavia was always among the poorest republics in the former state. However, the school system, as it was the case in the totalitarian regimes, was under direct ...