Analýza ediční řady učebnic českého jazyka pro 2. stupeň základní školy

Abstract
Diplomová práce nese název Analýza ediční řady učebnic českého jazyka pro 2. stupeň základní školy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení termínů vzdělávání, učebnice a pojmů s nimi spojených. Zabývám se didaktickými prostředky vzdělávání. Soustředila jsem se především na učebnice, didaktický aparát učebnic a jejich využívání v rukou učitelů a žáků. Věnuji se také českému jazyku v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V praktické části bylo cílem analyzovat vybranou ediční řadu učebnic českého jazyka pro žáky 2. stupně základní školy. Pomocí komparace jsem zjištěné výsledky porovnala a uceleně shrnula. V závěru práce jsem zhodnotila také návaznost učebnic a obtížnost učiva v učebnicích.
The diploma thesis is titled The analysis of the series of Czech language textbooks for lower secondary school. The thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part is focused on explaining the terms of education, the textbook and the associated concepts. I deal with didactic means of education. Mainly, I focus on textbooks, didactic analysis of textbooks and the ways the textbooks are used by teachers and students. I also deal with the concept of Czech language in Framework Education Programme for Elementary Education. The objective of the practical part was to analyse the series of Czech language textbooks for lower secondary school. I have compared the results with each other, and summarized the results. At the end of the thesis I also evaluated the continuity of the textbooks and the difficulty of the learning contents in the textbooks.
Description
Subject(s)
Vzdělávání, učebnice, analýza učebnice, český jazyk, Education, Textbook, Analysis of the Textbook, Czech Language
Citation
ISSN
ISBN