Komparativní výhody firmy COMPOSIT AIRPLANES spol. s r.o.

Abstract
Bakalářská práce je zaměřena na analýzu komparativních výhod a jejich aplikování na konkrétní společnost. Teoretická část práce se věnuje vývoji teorií mezinárodního obchodu a to konkrétně na merkantilismus, teorie klasické a neoklasické školy. Hlavním bodem teoretické části je princip a fungování ekonomických výhod a konkrétní model komparativní výhody. Druhá část pojednává o konkrétních vlivech mezinárodního obchodu v leteckém průmyslu. Třetí a praktická část jsou věnovány problematice komparativních výhod společnosti COMPOSIT AIRPLANES spol. s r.o. U které byly zjišťovány komparativní výhody a poté byla realizována SWOT analýza společnosti. Záměrem SWOT analýzy bylo nastínit možné příležitosti, které by podnik mohl využívat k získání strategické výhody vůči konkurenci a možným slabým místům, které by mohly v budoucnosti ohrozit postavení firmy na trhu.
This bachelor thesis is focused on comparative advantage and their applying to a specific company. The theoretical part of the work is devoted to the development of the theory of international trade, which is divided into merkantilism, the theory of classical and neo-classical school. The main point of the theoretical part is the principle and operation of economic advantages and comperative advantages of the particular model. The second part is focused on the specific effects of international trade in the aerospace industry. The third and the practical part is devoted to the problems of the comparative advantages of the COMOPOSIT AIRPLANES company. In this section were searched comperative advantages, and then was carried out SWOT analysis of the company. The intention of the SWOT analysis was to outline the possible opportunities that the firm would be able to use to obtain strategic advantages over competitors and potential weak spots that could threaten the future position of the company on the market.
Description
Subject(s)
Absolutní výhoda, Komparativní výhoda, mezinárodní obchod, Absolute Advantage, Comparative Advantage, International Trade
Citation
ISSN
ISBN