Zátěžové situace v pomáhajících profesích

Title Alternative:Stressful Situations in the Helping Professions
Loading...
Thumbnail Image
Date
2013
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Bakalářská práce se zabývala problematikou zátěžových situací v pomáhajících profesích se zaměřením na pracovníky vykonávající přímou péči. Cílem bylo popsat vybrané aspekty vzniku pracovního stresu a syndromu vyhoření a možnosti supervize v této oblasti. Práci tvořily dvě stěžejní části. Část teoretická s využitím odborných zdrojů popisovala příčiny, projevy, zvládání a prevenci stresu a z toho plynoucích zátěžových situací. V části praktické bylo zjišťováno, zda a jaké stresory pracovníci přímé péče identifikují, zda zvládají zátěžové situace a využívají supervizi jako možnou prevenci vzniku syndromu vyhoření. Výsledky praktické části prokázaly, že pracovníci jednoznačně identifikují hrozící zátěžové situace. Dle provedeného výzkumu lze mezi zátěžové situace zařadit rozhodování pracovníka o způsobu péče při akutních zdravotních problémech klienta, nedostatek času při výkonu péče o klienta, úmrtí klientů. S uvedenými zátěžovými situacemi se pracovníci poměrně účinně vyrovnávají dobrou organizací práce, vzájemnou pomocí při provádění činností, poskytováním emocionální podpory spolupracovníkům. Nemalý význam pro vyrovnávání se zátěžovými situacemi má kontinuální vzdělávání pracovníků. Supervizi při řešení pracovních problémů nehodnotí jako účinnou metodu. K navrhovaným opatřením lze zařadit vzdělávání vedoucích pracovníků zařízení, které povede ke zlepšení manažerských dovedností. Výsledky výzkumu rovněž poukazují na nutnost slovní i finanční motivace pracovníků a konání pravidelných provozních porad. Pracovníci budou pokračovat ve vzdělávání, lze doporučit také zařazení sebezkušenostního výcviku pracovníků poskytujících přímou péči.
Description
48 s. +CD ROM
Subject(s)
burnout syndrome, helping professions, social works, syndrom vyhoření, pomáhající profese, sociální práce
Citation
ISSN
ISBN