Využití alternativních a augmentativních komunikačních systémů v edukaci

Title Alternative:Use of Alternative and Augmentative Communication Systems in Education
Loading...
Thumbnail Image
Date
2014
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Práce se zabývá problematikou komunikace žáků s mentálním postižením. Jejím cílem bylo zjistit rozvoj komunikačních dovedností v edukaci dětí s mentálním postižením s využitím alternativní a augmentativní komunikace. Diplomová práce je rozdělena na dvě hlavní části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zkládá ze tří kapitol. První kapitola se věnuje vymezení pojmu mentální postižení, její definicí, klasifikací a možností edukace dětí s mentálním postižením. Druhá kapitola se zabývá komunikací jedinců s mentálním postižením, zaměřuje se na vymezení pojmu komunikace, řečovou komunikaci mentálně postižených dětí a narušenou komunikační schopnost . Třetí kapitola se věnuje alternativní a augmentativní komunikaci, její charakteristice, klasifikaci, komunikačnímu systému a výhod a nevýhod plynoucí s využitím systému alternativní a augmentativní komunikace. Praktická část zahrnuje metodologii, a samotné průzkumné šetření zaměřené na zjištění rozvoje komunikačních dovedností s využitím alternativní a augmentativní komunikace v edukaci u šesti žáků s mentální reatardací. V závěru praktické části jsou prezentovány výsledky průzkumného šetření. Přestože nelze výsledky výzkumu pro malý výzkumný vzorek zobecňovat, dospěli jsme k několika zajímavým výsledkům, které shrnujeme v kapitole č. 11.
Description
103 s., 8 s. příl. :obr., tab. +CD ROM
Subject(s)
human communication, children with mental disabilities, komunikace (sdělování), mentálně postižené děti
Citation
ISSN
ISBN