Pojetí výchovy v díle Hannah Arendtové

Title Alternative:The Work of Hannah Arendt and Her Conception of Upbringing
Loading...
Thumbnail Image
Date
2011
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Bakalářská práce se zaměřuje na pojetí výchovy v díle Hannah Arendtové. Analyzuje, jak Arendtová pojímá situaci výchovného aktu v moderní společnosti (50. a 60. léta) v kontrastu s minulostí. Problematika je vztaţena ke kontextům, jako je společnost, politika, práce, umění atd. Autorka disponuje zvláštním rozdělením základních lidských činností vita activa na tři výchozí typy (práce, zhotovování a jednání). Výchova jako významná součást vita activa má učit novou generaci odpovědnosti, má navracet k tradici. Arendtová dále vyzývá k výchově předávající hodnoty, odkrývající povrchní každodennost. Jedině v tomto vidí cestu ven ze současné rozsáhlé krize světa. Ta je politickou krizí, odrazem krizové situace výchovného aktu v současnosti. Zároveň však autorka míní, že pouze skrze výchovu lze krizi světa zvrátit. Práce dokazuje, jak Arendtová dává starým termínům (konzervativní výchova, tradice, autorita, hodnoty apod.) nové významy. Autorka zdůrazňuje skutečnost, že nové pojmy v dnešní době způsobují onu krizi, a tak se snaží demaskovat skryté významy a tím modernímu člověku otevírat cestu k hloubce lidské existence.Klíčová
Description
75 s. +CD ROM
Subject(s)
education, výchova
Citation
ISSN
ISBN