Dětská mozková obrna

Title Alternative:Cerebral Palsy
Loading...
Thumbnail Image
Date
2011
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The thesis dealt with the problematic of cerebral palsy and was based on the current opportunities and actual trends in the care of youth with cerebral palsy. The aim of this work was to describe current medical and educational care options for young people with cerebral palsy and observe relationships between youth with cerebral palsy and their peers. The theoretical part described and explained the problems of cerebral palsy and care for people with cerebral palsy by the compilation and presentation of expert sources. In the practical part there was an investigation by a questionnaire to find out the opinion of hundred respondents about the integration on common schools and mutual relationships. A pupil with cerebral palsy was interviewed for the same purpose. The results showed that more than 60% of respondents have ever been integrated in ordinary schools, and had good relationships with their peers. These results led in concrete measures of integration, relationships and bullying. The greatest contribution of this work could be considered a student reported experience with cerebral palsy and the observation of his family about the process of integration.
Bakalářská práce se zabývala problematickou dětské mozkové obrny a vycházela ze současných možností a aktuálních trendů v oblasti péče o mládež s dětskou mozkovou obrnou. Jejím cílem bylo popsat současné možnosti péče o mládež s dětskou mozkovou obrnou v oblasti léčebné a vzdělávací, zmapovat, jaké jsou vztahy mládeže s dětskou mozkovou obrnou se svými vrstevníky. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala, objasňovala problematiku dětské mozkové obrny a péči o jedince s dětskou mozkovou obrnou. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku, postoje sta respondentů k integraci na běžných školách a vzájemných vztahů. Se stejným cílem byl proveden rozhovor s žákem s dětskou mozkovou obrnou. Výsledky ukazovaly, že více jak 60% respondentů bylo někdy integrováno na školu běžného typu a mělo dobré vztahy s vrstevníky. Vyústila z toho konkrétní navrhovaná opatření v oblasti integrace, vztahů a šikany. Za největší přínos práce by bylo možné považovat uváděné zkušenosti žáka s dětskou mozkovou obrnou a jeho rodiny s průběhem integrace.
Description
katedra: KSS; rozsah: 56 s. (78 283 znaků).
Subject(s)
cerebral palsy, integration, young people with cerebral palsy, relationships with peers, questionnaire, interview, 100 respondents, dětská mozková obrna, integrace, mládež s dětskou mozkovou obrnou, vztahy s vrstevníky, dotazník, rozhovor, 100 respondentů
Citation
ISSN
ISBN