Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 4 of 4
- ItemK problematice fázové struktury a vysokoteplotních mechanických vlastností aluminidů na bázi FeAl a Fe3Al v přítomnosti aditiv(2016) Vodičková, VěraPředkládaná habilitační práce představuje průřez výzkumem vlivu fázového sloţení na vysokoteplotní vlastnosti aluminidů ţeleza s aditivy. Dlouhodobým cílem je uvést do praxe materiál na bázi aluminidu ţeleza s dobrou vysokoteplotní odolností a vyrobený klasickou technologií. Výzkum slitin s FeAl matricí s aditivy uhlíkem a křemíkem je historicky inspirován slitinami typu Pyroferal, vyvinutými v československu v padesátých letech minulého století. Ve slitinách s vyššími obsahy uhlíku byla potvrzena přítomnost karbidu Al4C3 ve struktuře slitin dopovaných křemíkem i ve slitinách bez křemíku a bylo prokázáno, ţe tato fáze účinně brání pohybu dislokací v matrici při vysokoteplotní deformaci. Studium aluminidů ţeleza na bázi Fe3Al s přídavkem karbidotvorných prvků je zaměřeno na aditiva či kombinace aditiv zvyšujících vysokoteplotní odolnost slitin. Byl ukázán význam poměru legujících prvků Zr a C a stanoven jeho vliv na vysokoteplotní mechanické vlastnosti a vysokoteplotní oxidační odolnost. Fázové sloţení slitin bylo studováno moderními metodami strukturní a fázové analýzy jako je elektronová mikroskopie, energiově disperzní analýza, rentgenová difrakce, případně difrakce zpětně odraţených elektronů. Vliv fázového sloţení na vysokoteplotní mechanické vlastnosti byl sledován prostřednictvím vysokoteplotních testů v tahu či tlaku a testů creepové odolnosti.
- ItemBezkontaktní systém pro měření délky koncových měrek(2016) Dvořáčková, ŠtěpánkaPředkládaná habilitační práce poskytuje nové informace o možnostech využití principů nízkokoherenční interferometrie pro měření délky koncových měrek. Hlavním cílem předkládané práce bylo připravit bezkontaktní systém pro zavedení do běžného provozu Českého metrologického institutu k měření délky koncových měrek. K dosažení cíle bylo nutné zoptimalizovat bezkontaktní systém pro přímé potřeby laboratorního měření, vytvořit kompletní dokumentaci k validaci dané metody měření tj. stanovit nejistotu měření a následně metodiku (kalibrační postup) pro měření na daném přístroji a porovnat nový systém se stávajícími systémy a jejich metodami měření běžně využívaných v Českém metrologickém institutu, Oblastním inspektorátu Liberec. Nezbytné základní pojmy týkající se řešené problematiky, vztahy a definice jsou uvedeny v teoretické části práce. Do této části práce jsou zahrnuty přehledně informace o interferenci, koncových měrkách a nejistotě měření. Dále jsou zde stručně uvedeny popisy metod a zařízení pro měření délky koncových měrek na pracovišti Českého metrologického institutu, Oblastního inspektorátu Liberec. Jedná se popis metody interferenční prováděné na přístroji TESA NPL A.G.I. 300 a komparační prováděné na přístroji TESA–UPC. Nedílnou součástí teoretické části jsou také informace vztahující se k základnímu popisu měření délky koncových měrek na bezkontaktním systému. Dosažení cíle je věnována kompletně celá experimentální část práce, která obsahuje informace o optimalizaci systému z hlediska konstrukčního řešení, stanovení nejistoty měření pro daný přístroj a metodu měření, kompletně zpracovanou metodiku pro měření délky koncových měrek na daném přístroji (kalibrační postup). Pro ucelený pohled týkající se zavedení systému je v poslední části řešení práce provedeno porovnání stávajících systémů k měření délky koncových měrek v Českém metrologickém institutu, Oblastním inspektorátu Liberec s bezkontaktním systémem.
- ItemAdaptivní model hoření homogenní směsi ve válci zážehového spalovacího motoru(2016) Páv, KarelTato habilitační práce je zaměřena na experimentální výzkum vozidlového zážehového motoru spalujícího homogenní palivovou směs. Konkrétně se jedná o přímé měření obsahu zbytkových spalin ve válci motoru s využitím analýzy odebíraného vzorku náplně válce v průběhu kompresního zdvihu. Změřené hodnoty jsou pak porovnány s alternativními nepřímými výpočtovými postupy. Na vyšetřovaném motoru byla provedena termodynamická analýza indikovaného tlaku v širokém rozsahu provozních režimů motoru. Ze zjištěných údajů byl s využitím regresní analýzy sestaven empirický adaptivní model pro popis průtahu zážehu a průběhu vyhořívání palivové směsi ve válci motoru. Adaptabilita navrženého modelu hoření spočívá v tom, že model dokáže adekvátně reagovat na změny provozního režimu motoru, aniž by musely být upravovány parametry výpočtu.