Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 7
- ItemLetní škola geometrie 2022(Technical University of Liberec, ) Moravcová, Vlasta; Jednota českých matematiků a fyzikůPříspěvek podává stručnou informaci o proběhlém semináři pro pedagogy Letní škola geometrie, který se konal ve dnech 1. až 4. července 2022 v České Lípě.
- ItemObrázky a matematika(Technical University of Liberec, ) Kuřina, František; Jednota českých matematiků a fyzikůAutor se v příspěvku zamýšlí nad úlohou obrázku v matematice. Vizuálním reprezentacím pojmů a postupů ve vyučování je nutno věnovat náležitou péči. Může to přispívat k porozumění matematice.
- ItemČeskoslovenská matematická olympiáda v 50. letech 20. století(Technical University of Liberec, ) Bušková, Petra; Durnová, Helena; Jednota českých matematiků a fyzikůS Matematickou olympiádou se dnes setkávají již žáci 5. ročníku ZŠ. Je pro ně jednou ze soutěží, které se zohledňují při přijímání na víceletá gymnázia. Většina učitelů matematiky však tuší, že se jedná o nejstarší z předmětových olympiád. V tomto příspěvku nahlédneme do historie prvních osmi ročníků, a to od vzniku československé matematické olympiády v roce 1951 do vzniku Mezinárodní matematické olympiády v roce 1959, přičemž se zaměříme na obraz soutěže v očích matematiků, kteří ji pořádali, a veřejnosti, včetně soutěžících.
- ItemSedm mýtů a realita naší školy(Technical University of Liberec, ) Kuřina, František; Jednota českých matematiků a fyzikůRecenze knihy, která pojednává o těchto mýtech: 1. Fakta brání porozumění. 2. Výuka vedená učitelem je pasivní. 3. Jednadvacáté století vše zásadně mění. 4. Vše se dá jednoduše vyhledat. 5. Měli bychom vyučovat dovednosti přenositelné napříč obory. 6. Projekty a žákovské aktivity jsou nejlepším způsobem, jak se učit. 7. Výuka znalostí je indoktrinace.
- ItemŽák s dyslexií a jeho potíže s násobením přirozených čísel(Technical University of Liberec, ) Panáčová, Jitka; Jednota českých matematiků a fyzikůCílem článku je představit na vybrané případové studii potíže, se kterými se mohou žáci 1. stupně se specifickými poruchami učení potýkat v matematice, a poukázat na to, jak může být pro ně náročné zvládnout operaci násobení přirozených čísel v oboru malé násobilky. Jedná se o problematiku z oblasti didaktiky matematiky a v článku ji níže uvádíme do souvislosti se specifickými poruchami učení. Vybraná případová studie ilustrující tuto problematiku by se mohla stát inspirativní a užitečnou pro učitele 1. stupně ZŠ a konzultanty v oblasti vzdělávání.