Browsing by Author "Valeš, Miroslav"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
- ItemBilingüismo en el País Vasco: comunicación formal e informal(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Ruszó, Jakub; Valeš, MiroslavBakalářská práce se zabývá bilingvismem v Baskicku v kontextu formálním a neformálním. Obecné informace se soustředí na původ baskičtiny a jazykovou politiku, a to především na normalizaci jazyka prostřednictvím médií a vzdělávání. Klíčové je rovněž vymezení pojmů bilingvismus a mateřský jazyk. Nejpodstatnější částí je však analýza koexistence oficiálních jazyků v této autonomní oblasti, tedy španělského a baskického jazyka. Sběr dat proběhl pomocí internetového dotazníku, který byl následně okomentován. Výzkumné otázky jsou rozděleny do čtyř témat: kompetence, preference, neformální užití a formální užití v akademickém a pracovním prostředí. Každé z uvedených témat obsahuje jednu hypotézu vyloženou v závěru práce. V potaz se vzaly také rozsáhlé výzkumy Baskického Statistické Úřadu.
- ItemGalicijština ve vzdělávacím systému Galicie(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Hampacherová, Jitka; Valeš, Miroslav
- ItemHabla de Monterrey(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Mikulecká, Zuzana; Valeš, MiroslavBakalářská práce se zaměřuje na fonologické jevy typické pro výslovnost města Monterrey - místo, které se nachází na severovýchodě Mexika. Na základě informací získaných z různých publikací o mexické výslovnosti se analyzuje řeč čtyř účastníků stejného věku narozených ve městě Monterrey. Tyto osoby se účastnily šesti nahrávaných rozhovorů přes Skype. Rozhovory mezi těmito čtyřmi přáteli znázorňují mexickou hovorovou řeč. Pozorovanými jevy jsou převážně ty, které byly uvedeny v publikacích, například: oslabení samohlásek, diftongizace hiátů, asibilované r a znělé s. Mluva čtyř účastníků je detailně zkoumána ze stránky fonetické. Dále se popisují společné znaky jejich projevu, stejně tak jako rozdíly a zvláštnosti řeči každého z nich zvlášť. Vlastní poznatky jsou porovnány s publikacemi a v závěru práce je zhodnoceno, zda odpovídají předpokladům získaných na základě studia již zmíněných knih.
- ItemHomosexualita ve Španělsku(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Frimlová, Petra; Valeš, MiroslavThe content of the work focuses on the recent social changes in the traditionally catholic Spanish society during the last three decades, but especially on the legalization of the homosexual marriage, which is connected with the legal adoption of children by the homosexual couples, and another consequences which are brought by the new law, among others the change in the traditional conception of a family. The objective of the work is to investigate if the Spanish society is prepared for these social changes and if or how are these changes reflected within the educational system. The work concentrates not only on the political background of the issues, but also on the social backgrounds as for example the cooperation between the state or non-governmental organizations and the homosexual couples, the homosexual adoption, but above all the work tries to examine all the accessible possibilities which would enable the educators to include the actual social problems like immigration, discrimination, different sexual orientation or the unconventional family models into the schooling programme.
- ItemLa enseňanza del inglés en Espaňa(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Vostrovská, Aneta; Valeš, MiroslavEste trabajo, titulado ''La enseňanza del inglés en Espaňa'', se ocupa del tema actual en Espaňa, de la enseňanza de la lengua inglesa en Espaňa. El descontento creciente con la enseňanza del inglés por toda la Espaňa y estudios oficiales sobre el desconocimiento de esta lengua por los espaňoles fueron el impulso para la elaboración de este trabajo. En la parte teórica se halla un resumen de informaciones de las fuentes accesibles sobre la historia de la enseňanza del inglés en Espaňa, asimismo sobre la enseňanza contemporánea y las posibilidades del estudio de esta lengua. En los siguientes capítulos se halla descripción de varias instituciones que posibilitan a los estudiantes espaňoles del inglés perfeccionar su conocimiento de esta lengua en los países angloparlantes o la descripción del conocimiento medio del inglés por la población espaňola a base de los estudios mencionados anteriormente. Estas informaciones eran utilizadas a continuación para la realización de la parte clave de este trabajo basado en la encuesta hecha por la autora, titulada ''Tú y el inglés'', cuyos resultados eran elaborados en los gráficos circulares o de columnas y con posterioridad comentados. Al final de la encuesta, los encuestados - estudiantes universitarios - han mencionado los cambios que sugerían en la enseňanza de la lengua inglesa. Al lado del análisis de los resultados descubiertos, posibles cambios para la mejora de la calidad de la enseňanza del inglés en las universidades en Espaňa y posibles soluciones para el aumento del conocimiento de esta lengua están propuestas en la parte final de este trabajo.
- ItemLa organización juvenil vasca Segi y su relación con ETA(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Bernáthová, Dominika; Valeš, MiroslavThe tesis focuses on the activity of two terrorist organizations, which pursue independence of the Basque territories by various means. Namely, the armedgroup ETA and the youth organization Segi. We examine their roles in the "Basque conflict" and their relationship, based on their profile and activities. A part of the work is based on personal research on the socio-political awareness of various inhabitants of the Basque country related to the activities of the youth organization and their personal experiences with it. The results reflect the effectiveness of self-advertisement of Segi and the impact of its existence on the society.
- ItemLa situación sociolingüística en el contexto del contacto de las lenguas en Puerto Rico(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Funtíková, Petra; Valeš, MiroslavHlavním cílem této práce je poskytnout informace týkající se sociolingvistické situace v Portoriku v kontextu kontaktů jazyků angličtiny a španělštiny. První část práce se zaměřuje zejména na teoretické aspekty související se sociolingivistickou situací jak v současném tak v historickém kontextu. Náplní druhé části je zkoumání, jehož předmětem je užití angličtiny ve španělských konverzacích a vztah mezi jazykem a kulturní identitou.
- ItemLenguas de España y variedades del español(2012) Valeš, Miroslav
- ItemMexická komunita v Texasu a její jazyk(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Broulíková, Jana; Valeš, MiroslavThe following work is focusing on the problematic diverse varieties of Spanish in Texas. It´s divided in two parts. The theoretical part explains the history of the Spanish language in Texas, the general usage, the coexistence of English and Spanish, and briefly mentions the loss of Spanish. To conclude this first part, the Texas Spanish is divided into four varieties: spanglish, chicano, tex-mex, and pachuco. The second part is based on a proper investigation. The data was collected by means of questionnaires as well as three interviews done through Skype. Finally, there were commentaries of the questions constructed with examples of the participants´ remarks. The results reveal that the majority of participants are familiar with the meanings of spanglish or chicano, fewer knew the significance of tex-mex, and almost no one knew pachuco.
- ItemPříčiny a důsledky kolumbijské imigrace do Španělska(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Mozíková, Anna; Valeš, MiroslavThe content of the work focuses on the questions of the Colombian immigrants in Spain. The work concentrates on the reasons which motivate Colombians to make a decision and emigrate, such as: better work opportunities, family reasons, problems of gender, improvement of quality of lifestyle or in case of escaping the violence. At the same time, the objective of the work is to observe the consequences of their arrival to Spain and problems they have to face. One part also introduces the organizations which help them. Moreover, the work compares the information gained from books specialized in the topic with the data obtained from questionnaires and interviews.
- ItemReflejo del espanol cubano en las canciones(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Lálová, Veronika; Valeš, MiroslavPředmětem bakalářské práce je vytvořit popis charakteristiky kubánské španělštiny z hlediska fonetického, morfologického, syntaktického a lexikálního, a to na základě studia rozboru kubánských písní. V úvodu práce jsou uvedeny stručné informace o Kubě, demografické údaje této oblasti a základní charakteristika jazyka. Další, výhradně jazyková část práce pojednává o kubánské španělštině, charakterizuje základní znaky tohoto jazyka. Bakalářská práce studuje prvky fonetické, morfologické, syntaktické a lexikální. V následující praktické části je provedena analýza textu kubánských písní z uvedených jazykových hledisek. Zvoleny jsou různé typy písní z hlediska časového období a žánru. Cílem je ověřit, zda teoretické předpoklady skutečně odpovídají rozboru kubánských písní, tyto odlišnosti jsou shrnuty v závěru práce.
- ItemUn estudio comparativo de la melodía inglésa con la melodía espaňola(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Rokosová, Markéta; Valeš, MiroslavBakalářská práce se zabývá porovnáním zpěvnosti a melodičnosti jazyka anglického se zpěvností a melodičností jazyka španělského. Obecné informace se soustředí na zpěvnost a melodičnost nejprve z hlediska hudebního. Posléze jsou tyto pojmy analyzovány po stránce fonetické, tzn. funkce vokálu jakožto nositele tónu a s tím související tvoření slabik, dále pak přízvuk slovní i větný a jeho vliv na rytmus řeči. Práce se zaměřuje na rozdíly těchto aspektů mezi výše zmíněnými jazyky. Jejich vliv je následně znázorněn a porovnán na čtyřech vybraných písních, které existují jak v anglické, tak ve španělské verzi. Nejdříve jsou porovnávány texty a melodická linka obou verzí jednotlivých písní, v závěru práce jsou pak vyhodnoceny celkové výsledky analýzy všech písní.
- ItemUso histórico y actual del futuro imperfecto de subjuntivo(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Machková, Kateřina; Valeš, MiroslavPráce si klade za cíl srovnat teoretické poznatky o subjunktivu budoucího času s konkrétními případy použití vyhledanými v korpusech Španělské královské akademie, CREA a CORDE, ale také, jak již název práce napovídá, porovnat jeho historické používání s používáním současným. Na počátku je čtenář obeznámen se základní charakteristikou tohoto gramatického času a kontexty, v nichž ho lze nalézt. Na základě těchto poznatků jsou dále stanoveny hypotézy, které vymezují podmínky, za jakých se subjunktiv budoucího času často vyskytuje. Tyto předpoklady souvisejí s rozličnými faktory. Lingvistické faktory se zabývají druhy vět, kde se subjunktiv budoucího času používá. Následují diatopické faktory, které zkoumají země, kde se tento jev uchoval, zatímco diachronické faktory se zaměřují na časovou distribuci. Poslední faktory, faktory stylistické, zkoumají používání subjunktivu budoucího času ze dvou hledisek: ústního použití a témat, v nichž se vyskytuje nejčastěji. Ačkoli se analýza zaměřuje především na imperfektní formu subjunktivu budoucího času, závěr každé části analýzy se věnuje také formě perfektní. Výzkum byl prováděn v korpusech Španělské královské akademie CREA a CORDE pomocí skupiny 5 vybraných sloves: hacer, tener, poder, estar, ser ve tvaru první a zároveň třetí osoby singuláru subjunktivu budoucího času. Poslední část práce věnuje pozornost četnosti používání tohoto času od počátků španělštiny až po současnost a pomocí grafu se snaží vysvětlit některé tendence. Výsledky bádání naznačují určité rozdíly mezi předpoklady a realitou v korpusu a zároveň nastiňují odlišnosti v používání tohoto času v korpusu současné Španělštiny a v korpusu diachronickém.
- ItemVarianty vosea v Argentině(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Haasová, Nikola; Valeš, MiroslavThe thesis deals with the variations of voseo in Argentina, the only country where this phenomenon is a part of the language standards and is fully accepted by the society. More specifically describes two areas which are different regarding the form of voseo. These areas are the province of Santiago del Estero and Buenos Aires. The theoretical part of the thesis offers a brief description of the phenomenon and its particular characteristics. There is also a historical part describing the origins of voseo in Spain as well as the beginnings and subsequent acceptance in America, particulary in Argentina. The part devoted to the ethics and metodology of the research explains in more detail how the collection of materials and the protection of personal data were ensured. The practical part opens with the division of Argentina according to the areas of dialects in order to get specifically to the aforementioned provinces and their comparison. The whole thesis is accompanied by a number of examples collected during the research and their subsequent processing.