Browsing by Author "Lánská, Helena"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemGeografické aspekty přeshraniční spolupráce v Libereckém kraji(2014-12-10) Lánská, Helena; Zágoršek Kamil, doc. RNDr. Ph.D.; Skolitel : 54839 Skrbek Jan, doc. Ing. Dr.; Konzultant : 55629 Slavík Lubomír, Ing. Ph.D.; Konzultant2 : 64417 Vančurová Lenka, Ing.Bakalářská práce se zabývá aspekty přeshraniční spolupráce v Libereckém kraji. Pozornost je zaměřena na konkrétní vybrané příklady projektů, které přinášejí přehled aktivit Euroregionu Nisa a možnosti, které z těchto aktivit plynou. Interakce, která vzniká mezi lidskou činností a jeho okolím, je z geografického pohledu zde nezanedbatelná. Práce na začátku přináší všeobecný pohled na zkoumanou problematiku a objasnění souvisejících pojmů. Dále se soustředí na zhodnocení operačních programů, které jsou určeny pro podporu česko-polské a česko-saské přeshraniční spolupráce v programovém období v letech 2007-2013. Pozornost je věnována zejména velkým projektům, okrajově se ale také dotýká fondu malých projektů. Pro lepší názornost a porozumění jsou zde podrobněji popsány vybrané příklady z praxe, které jsou zajímavé nejen z pohledu běžného občana. Podstatnou součástí práce je průzkum vybraných projektů a konzultace s odborníky.
- ItemIntegrovaný předmět Jeden svět na 2. stupni základní školy(2021-4-30) Lánská, Helena; Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D. : 54792Diplomová práce se věnuje problematice integrace výukového obsahu do integrovaného předmětu na 2. stupni základní školy. Teoretická část představuje možnosti integrace v rámci daném RVP a zamýšlí se nad cíli vzdělávání ve spojitosti s klíčovými kompetencemi a vzdělávacím obsahem. Dále se zabývá základními principy a výchovně vzdělávacími strategiemi vhodnými pro realizaci integrace výukového obsahu ve výuce a jejich vzájemným vztahem a možným propojením. Následuje zamyšlení nad tím, proč se k integraci výukového obsahu přistupuje v českých školách jen zřídka. Praktická část pak představuje školu, ve které je integrovaná tematická výuka realizována a způsob, jak je zakomponována do ŠVP školy a tematického plánu. Následně je uveden konkrétní příklad realizovaného tematického plánu a načrtnut způsob, jak plánovat konkrétní aktivity do výuky. Na závěr je uveden příklad realizovaných témat ve výuce.
- ItemProžitkové metody ve výuce zeměpisu(2018-4-11) Lánská, Helena; Rozkovcová Andrea, Mgr. Ph.D. : 57170Diplomová práce se zabývá působením aspektů zážitkového učení ve výuce zeměpisu na 2. stupni základní školy na výchovné a vzdělávací výsledky žáků. Metody pro podporu zážitkového učení jsou uplatňovány v praktické části práce v průběhu terénního vyučování a slouží jako nezbytný základ pro následující výuku ve školním prostředí. Práce ve své první části přináší pohled na teoretické vymezení problematiky zážitkového učení a objasnění souvisejících pojmů, kterými jsou transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, současné výchovně-vzdělávací nároky a doporučení, kognitivní vývoj dítěte aj. V praktické části jsou popsány konkrétní terénní výjezdy, které jsou doplněny o teoretickou podporu a reflexe terénní výuky. Konkrétně jsou prožitkové metody zasazeny do vyučovacího předmětu zeměpis pro 6. ročník ZŠ v tématech fyzická geografie, humánní geografie a kartografie.Na základě pozorování, analýz žákovských prací, rozhovorů s dětmi a učitelem vyvozuji, že koncept zážitkového učení umožňuje žákům kvalitně utvářet a rozvíjet jejich kognitivní, afektivní a senzomotorické schopnosti. Zážitkové učení umožňuje provázanost všech těchto tří uvedených složek. Využití zážitkových metod u skupiny žáků 6. ročníku vedlo k nárůstu znalostí, dovedností a rozvoji žádoucích postojů ke světu, k učení i k samotné výuce. Žáci došli především k porozumění, učili se získané vědomosti a zkušenosti analyzovat, vyhodnotit a následně užít. Tyto výsledky práce bylo možné sledovat při expedicích a následně ve školních žákovských pracích. Bylo jasně patrné, že každé další učení navazovalo plynule na předchozí zkušenost. V sociální oblasti se pozitivně proměnily jejich vzájemné vztahy v rámci celé třídní skupiny a v rámci učení v terénu vyyužívali a zdokonalovali své senzomotorické dovednosti.