Browsing by Author "Kasperová, Dana"
Now showing 1 - 16 of 16
Results Per Page
Sort Options
- ItemHnutí židovské mládeže Blau-Weiss v Československu (1918-1933)(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Kasperová, DanaStudie se zabývá otázkou formování židovského hnutí mládeže Blau-Weiss jak v období před rokem 1918, tak v době prvorepublikového Československa. Text analyzuje aspekty, které stály u vzniku samostatného židovského spolku Blau-Weiss vzešlého z původního mládežnického německého spolku Wandervogel. V centru pozornosti stojí též formování idejí a ideových východisek hnutí v období po vzniku ČSR, kdy uvnitř hnutí získávají na síle zejména myšlenky sionismu a vystěhovalectví do Palestiny. Analyzován je ideový zlom a myšenkový přerod ze skautské organizace Blau-Weiss (orientující se na pobyt v přírodě) v sionistické hnutí Techelet Lavan úspěšně šířící ideje sionismu mezi německou židovskou mládeží v ČSR. Problematika hnutí Blau-Weiss je kontextualizována s vývojem v dalších židovských mládežnických hnutích – českých, německých či sionistických.
- ItemK významu humanitního vzdělávání. Pohled středoškolských učitelů v meziválečném Československu(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, ) Kasperová, Dana; Kasper, Tomáš; Technická univerzita v LiberciThe text The Importance of Humanities Education. The Perspective of Secondary School Teachers in Interwar Czechoslovakia reconstructs the perspective of secondary school teachers in interwar Czechoslovakia on the question of the role of humanities education. The analysis is led with respect to the teachers’ efforts to discuss both the school reform and the reform of society. The teachers’ struggle to advance humanities education with respect to the development of democratic socio-political life in Czechoslovakia, as well as to help students be ready for an active civic and professional role in their lives, are thematized. The article points out that Czechoslovak secondary school teachers, through their activities and beliefs, were able to justify the relevance of a humanities education both within their professional group and to the broader public, despite the fact that industrialization, modernization, and democratization of society placed the ideals of classical humanities education of the 19th century under intense critique.
- ItemKoncepce waldorfské pedagogiky a problematika spolupráce rodičů a waldorfské školy(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Křivonosková, Monika; Kasperová, Dana
- ItemLesní mateřské školy. Srovnávací studie vybrané lesní mateřské školy v České republice a ve Velké Británii(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Jägerová, Patricie; Kasperová, DanaBakalářská práce s názvem Lesní mateřské školy. Srovnávací studie lesní mateřské školy v České republice a ve Velké Británii se zabývá vznikem a fungováním lesních mateřských škol. Bakalářská práce se dělí na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnována popisu historie lesních mateřských škol v ČR i v zahraničí. Dále práce představuje hlavní znaky této alternativní formy předškolního vzdělávání, stávající legislativní podmínky v České republice i ve Velké Británii a v neposlední řadě jsou v práci popsány příklady fungujících lesních mateřských škol jak v České republice, tak i ve Velké Británii. Praktická část se zabývá srovnáním konkrétní české a britské lesní mateřské školy, a to především v oblastech stanovování cílů, používaných výchovně vzdělávacích prostředků a využívání zázemí a přírodního prostředí k výchově a vzdělávání dětí předškolního věku.
- ItemNeformální vzdělávání(2022-12-02) Kasperová, Dana
- ItemPodpora inovací ve výuce střední odborné školy pomocí dalšího vzdělávání pedagogů(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Vrabcová, Iveta; Kasperová, DanaThe thesis deals with questions of innovations in education at vocational schools in relationto further training of teachers. First part of the thesis specifies basic definition ofinnovations, their types, and also it focuses on pedagogical innovations. The thesis alsodeals with further teacher?s training, motivation, which drives teachers to further training,and efficiency of further training.Next the thesis presents results of the research. The research is orientated on teacher?sexperience, their awareness of their possibilities and a range of available trainingworkshops at schools and outside of them.The research detects current status of offered trainings, summary of workshops, whichteachers attend most likely. The research analyzes vocational school teacher?s attitude toinnovation in education in light of the length of their pedagogical service and optionalparticipation on seminars within further training of teachers.
- ItemPostavení učitele v pedagogické koncepci Marie Montessori(Technická Univerzita v Liberci, 2011-01-01) Štefánková, Denisa; Kasperová, DanaDiplomová práce se zaměřuje na postavení učitele v pedagogické koncepci Marie Montessori. Skládá se ze dvou částí : teoretické a praktické. V teoretické části se práce zaměří na osobnost Marie Montessori a její pedagogiku. Jedna kapitola bude věnována pedagogickým principům, které jsou typické pro koncepci Montessori. Dále se práce zaměří na učitele v pedagogice Montessori, vlastnosti, postavení a funkce učitele. Poslední kapitola teoretické části seznamuje se společností Montessori v České republice a mapuje školy s pedagogickou koncepcí Montessori u nás. Konkrétněji poté pojednává o škole v Tanvaldu, kde byl proveden výzkum a pozorování. Praktická část zkoumá postavení učitele v Montessori školách. Byla použita kvalitativní metoda, konkrétně interview.
- ItemPříčiny nekázně na 2. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2011-01-01) Mečířová, Michaela; Kasperová, DanaDiplomová práce se zabývá příčinami nekázně na 2. stupni ZŠ. V teoretické části nalezneme kritickou analýzu determinantů, které mají na nekázeň vliv. Kromě příčin nevhodného chování ve školním prostředí se práce věnuje preventivním prostředkům, které kázeň posilují. Praktická část obsahuje vyhodnocení dotazníkového šetření, které bylo provedeno s učiteli na školách městských i vesnických, a s rodiči, jejichž děti navštěvují městskou a vesnickou školu. Výzkum přináší zajímavé názory učitelů a rodičů na příčiny nekázně ve škole. Dotazníkem byla také porovnána a zhodnocena kázeň v městských a vesnických školách.
- ItemProjektové vyučování na 1. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2011-01-01) Drašnarová, Monika; Kasperová, DanaAnnotationThe aim of my diploma thesis is the analysis of project-based learning at the first stage of elementary school. In the theoretical part there is the analysis of project-based learning sources and its principles. In the practical part I search for how much the project-based learning is used in primary education. Furthermore I add a project sample for the first grade of elementary school which was realized and evaluate.
- ItemProjevy nekázně na vybrané škole 1. stupně ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Marečková, Iveta; Kasperová, DanaPráce se zabývá problematikou kázně, respektive nekázně na 1. stupni vybrané základní školy v Chrastavě. Teoretická část vymezuje pojem kázně, seznamuje s morálním vývojem osobnosti, zabývá se dobovou podmíněností kázně, směřující především k současnému školství a zaměřuje se i na skutečnosti související s kázní, kterými jsou třídní klima či školní řád. Předkládaná diplomová práce analyzuje příčiny vzniku nekázně na základní škole i její projevy a zabývá se prevencí nekázně nejen z obecného hlediska, ale i fungujícím preventivním programem na vybrané ZŠ. Praktická část zjišťuje konkrétní projevy nekázně při vyučování na vybrané základní škole a porovnává vnímání nekázně žáky 2. a 5. ročníku a učitelů 1. stupně ZŠ. Výzkum je založen na dotazníkovém šetření.
- ItemProměny profesní přípravy učitelů ve Finsku(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, ) Bačová, Veronika; Kasperová, Dana; Technická univerzita v LiberciThe article discusses the issue of the transformation and reform of teacher education in Finland with an accent on the 20th century. In the context of the issues of education transfer, borrowing and lending policy, it reflects on the characteristics of Finnish education policy, which is also reflected in the discussion of teacher education. The paper reconstructs the main premises of teacher training reforms in Finland in the 20th century and asks how these premises can be helpful in the Czech debate on teacher education reform.
- ItemRealizace dlouhodobých projektů v podmínkách předškolního vzdělávání(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Bretschneiderová, Eliška; Kasperová, DanaZa cíl své bakalářské práce jsem si zvolila realizaci dlouhodobého projektu v MŠ Klášterní 466. Spolu s dětmi jsme během 4 měsíců nacvičily divadelní představení, které se nakonec odehrálo před rodiči a další třídou v MŠ. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První obsahuje základní vymezení projektové výuky, ve druhé analyzuji specifika předškolní pedagogiky a ve třetí představuji MŠ Klášterní, přičemž pozornost je věnována zejména analýze ŠVP této předškolní instituce. V praktické části jsem navrhla a realizovala projekt ''Hrajeme si s pohádkou.'' V závěru práce popisuji vyhodnocení projektu a návrh zásad tvoření dlouhodobých projektů.
- ItemVýskyt šikany na druhém stupni základních škol a na nižším stupni víceletých gymnáziích(Technická Univerzita v Liberci, 2009-01-01) Krčmářová, Veronika; Kasperová, DanaThis thesis considers existence of bullying on second stage of primary schools and lower stage of multiannual high schools, it means students between 11-15 years old. In the first part introduces bullying generally, with the definition of bullying, manifestations and symptoms. Attention is focused to cyberbullying as well. Chapter "Bullying and school " and "Cyberbullying" contents instruction how to prevent these phenomens. Second part of thesis shows statistics of appearing bullying on selected schools and then sumarizes and clarifies results.
- ItemVyužití projektové metody ve volnočasových aktivitách u dětí školního věku(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Šembera, Jiří; Kasperová, DanaBakalářská práce uvádí realizaci projektu ''Trutnov v obrazech'', na kterém se podíleli a jehož se zúčastnili žáci Základní školy, Trutnov 2, Mládežnická v měsíci březnu 2014. Zaměřuje se na mezipředmětové vztahy a trávení volného času ve školní družině. Práce je rozdělena na dvě části, na teoretickou a praktickou. Teoretická část definuje základní pojmy, které souvisí s tématem projektové metody a trávení volného času žáků ve školní družině. Část práce je také věnována historii. Praktická část obsahuje projektovou dokumentaci a vyhodnocení.
- ItemVyužití výtvarných aktivit pro děti předškolního věku v koncepci Marie Montessori(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Šedivý, Martin; Kasperová, DanaBakalářská práce se zabývá využitím výtvarných aktivit pro děti předškolního věku v koncepci Marie Montessori.V teoretická části je představena alernativní předškolní pedagogika Marie Montessori, její osobnost, myšlenky, principy, výchovný systém, jednotlivé vzdělávací oblasti. V praktické části jsou navrženy a realizovány pro děti z mateřské školy Marie Montessori v Jablonci nad Nisou výtvarné aktivity na jednotlivé principy Marie Montessori.Výtvarné práce jsou navrženy tak, aby sledovaly konkrétní vybraný princip při práci předškolních dětí.Cílem této bakalářské práce je poukázat na využití výtvarné výchovy v mateřských školách Marie Montessori a poskytnout zajímavé výtvarné nápady, které se dají žařadit do Školního vzdělávacího programu.
- ItemVzdělávací snahy firmy Baťa - vybrané problémy(2014-01-01) Kasper, Tomáš; Kasperová, Dana; Pánková, Markéta