Browsing by Author "Dašková, Jaroslava"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Item
- ItemMožnosti etablování školské sociální práce z pohledu sociálních pracovníků(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Dašková, Jaroslava; Matulayová, TatianaCílem bakalářské práce je poukázat zejména na skutečnost, že v základních školách absentuje pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Identifikujeme činnosti, cílové skupiny i problémy, kterými by se mohl sociální pracovník na půdě základní školy zaobírat. Rovněž poukazujeme na skutečnost rozvinuté školské sociální práce v zahraničí, kde je považována za účinný nástroj při řešení obtíží žáků ve výchovně vzdělávacím procesu. V teoretické části práce soustřeďujeme pozornost zejména na sociálně rizikové jevy v základní škole, se kterými pracují nejenom pedagogičtí pracovníci, ale i sociální pracovníci, tudíž tvoří jakýsi průnik spolupráce obou profesí. Zrealizovali jsme empirické šetření, které poskytlo informace o deklarovaných názorech sociálních pracovníků oddělení sociálně-právní ochrany dětí na potřebnost zavedení nové pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Ve výzkumu jsme využili kvantitativní metodologie, techniku dotazníku. Z analýzy získaných dat, tj. od 51 respondentů (sociálních pracovníků oddělení-sociálně právní ochrany dětí) vyplývá, že vzhledem k problémům současných žáků deklarují, že by si dovedli představit spolupráci se školním sociálním pracovníkem i jeho pracovní náplň. Nejdůležitější překážku etablování nové pracovní pozice školního sociálního pracovníka však spatřují v nedostatku finančních prostředků. Jsme si vědomi absence reprezentativního výzkumu potřebnosti školské sociální práce v České republice. Výsledky našeho výzkumu, ale naznačují důležitost zapojení se sociálních pracovníků do diskuse o problémech současných žáků.
- ItemSociálně patologické jevy žáků na druhém stupni základní školyDašková, Jaroslava; Sochůrek Jan, PhDr. Ph.D.; Skolitel : 55383 Manlig František, doc. Dr. Ing.; Konzultant : 54827 Kocourek Aleš, Ing. Ph.D.; Konzultant2 : 63844 Tichá Milena, Ing.Diplomová práce pojednává o problematice sociálně patologický jevů v prostředí druhého stupně základní školy. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké druhy sociálně patologických jevů se vyskytují u žáků druhého stupně základní školy. Práce je rozdělena do dvou částí, tj. na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část práce se zabývá samotným systémem základního vzdělávání. Popisuje také faktory, které mohou ovlivnit vznik sociálně patologických jevů u dospívající generace (žáků druhého stupně základní školy). Závěrečné kapitoly jsou věnovány sociálně patologickým jevům - vymezení základních pojmů. V empirické části byla použita kvantitativní metodologie, metodou dotazníku. Z analýzy získaných dat vyplynulo, že někteří žáci mají s některými sociálně patologickými jevy své zkušenosti. Toto bylo také přehledně převedeno do tabulek a grafů v prezentaci výzkumných dat. Byly popsány nejen konkrétní výsledky jednotlivých zjištění, ale i popsáno z jakého důvodu vyvozujeme, že tomu tak je. Závěrečná kapitola byla věnována našemu doporučení.