Browsing by Author "Cirkl, David"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
- ItemChyby NC obráběcího stroje vznikající při interpolaci vysokou posuvnou rychlostí(1997-01-01) Cirkl, David
- ItemKonstrukce experimentálního zařízení pro stanovení amplitudové frekvenční charakteristiky(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Kovács, Ondřej; Cirkl, DavidDiplomová práce se zabývá konstrukčními návrhy experimentálního zařízení pro zjištění amplitudové frekvenční charakteristiky viskoelastických materiálů (v tomto případě PU pěny) pomocí vhodně navržené budící funkce. Práce vyhodnocuje výsledky numerické simulace kmitavé soustavy s nelineárním materiálovým modelem PU pěny a naměřená data získaná prostřednictvím posuvné varianty experimentálního zařízení.
- ItemMechanické vlastnosti polyuretanové pěny(Technická Univerzita v Liberci, 2005-01-01) Cirkl, David
- ItemMěření hemodynamických deskriptorů sedící osoby(Technická Univerzita v Liberci, 2016-01-01) Vojta, Lukáš; Cirkl, DavidHlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit možnosti využití vybraných biosignálů k monitorování hemodynamiky cévního systému dolních končetin dlouhodobě sedící osoby. Na základě teoretického rozboru problematiky, technických možností laboratoře a realizací dvou případových studií byla jako hlavní deskriptor vybrána variabilita srdeční frekvence (HRV). V rámci pilotní studie (N = 6) nebyl během prvních dvou hodin u sedících osob zjištěn statisticky významný rozdíl ve změnách HRV. Taktéž se nepodařilo jednoznačně prokázat vliv proměnlivé tuhosti sedáku na tento deskriptor. Výsledky provedených experimentů mohou sloužit jako východiska pro navazující studie v této problematice. V nich by bylo vhodné se zaměřit na využití monitorování krevního tlaku, pletysmografii a dopplerovskou echokardiografii.
- ItemMěření, vyhodnocení a modelování mechanických vlastností polyuretanové pěny(2012-01-01) Cirkl, DavidPolyurethane foam is a predominantly used material in car seat production. Comfort of passengers in a moving cars is not a part missed out in car design, therefore different types of PU foam are investigated. To compare mechanical properties of PU foams is necessary to have a standardized methodology of measurement, data processing and results evaluation. Such methodology is formulated at the first chapter of this work. It involves dynamical compression tests using harmonical and triangular exciting signal of deformation and relaxational tests. The influence of position from which the specimens of foam material are cut form PU seat semiproduct is evaluated and results deviation is commented regarding to precision of measurement and material modelling. For material modelling the fenomenological model with concentrated parameters is used. Influence of material density of PU foam to measured results is also investigated. Furthermore in this work the properties of slow spring back foam are measured and results commented in relation to ordinare foams. The methodology od modelling of damping force of PU foam using explicit formula is presented. It is exemplified on cases with variable parameters of kinematical excitation and on cases with variable material density. The same method is possible to use for damping force prediction as it is also shown.
- ItemModelling of damping force of dynamically loaded specimen of polyurethane foam in dependence on its density(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Cirkl, DavidArticle deals with measurement and modelling of damping force of polyurethane foam specimen being compressed. The specimens were taken from car seats and differ by material density. For modelling of damping force during harmonical kinematical excitation the explicit formula is used. Its parameters are found by means of method based on evaluation of energy dissipated during one loading cycle and also on evaluation of position of damping force extreme.
- ItemMODELLING OF DYNAMICAL BEHAVIOR OF PNEUMATIC SPRING - MASS SYSTEM(ACAD SCI CZECH REPUBLIC, INST THEORETICAL & APPLIED MECHANICS, PROSECKA 76, PRAGUE 9, 190 00, CZECH REPUBLIC, 2018-01-01) Tran Xuan, Tien; Cirkl, DavidThis article deals with the simulation model of a pneumatic spring element. The purpose of this spring is to be implemented into car seat cushioning and provide a change of pressure distribution in the contact zone between seat and passenger. This function is ensured by a feedback loop controlled electropneumatic circuit. The mathematical model of the system is described by analytical functions which represent mechanical behavior of pneumatic valves, PID controller and used materials. The variable volume of the spring is considered. Dynamical response of the spring-mass system to kinematic excitation is investigated using Matlab software and transfer functions of acceleration are presented in dependence on the level of pressurization of the spring.
- ItemThe effect of system improvement on regulation of pressure inside pneumatic spring element and on transmission of acceleration(JVE International, 2019-09-01) Xuan, Tien Tran; Cirkl, DavidFollowing a patented solution, a seat which is possible to change its stiffness was created. The seat contains an actively controlled pneumatic spring element (the PSE). For the requirement of working faster and more precisely, an improvement was applied. This article focuses on a comparison of the effect of the improved system and the original system on regulation of pressure inside a PSE. For comparison, two system characteristics were used, the response time and the transmission of acceleration. The original and improved system were thoroughly studied and compared experimentally. The behavior of both systems is analyzed and evaluated. The function of pressure regulation is investigated under static conditions (without excitation) and the transmission of acceleration is performed under dynamic conditions (with excitation). The results describe the behavior of the system in two modes of controller setup: constant pressure and constant stiffness both under static and dynamic conditions.
- ItemZjednodušený strukturní model pěnového materiálu(Technická Univerzita v Liberci, 2016-01-01) Paur, Lukáš; Cirkl, DavidCílem této bakalářské práce je popsat některé z důležitých mechanických vlastností pěnového materiálu, obzvláště pak v případě pružné polyuretanové pěny, jež se hojně využívá jako materiál na výrobu čalounění autosedaček. Tyto vlastnosti byly následně simulovány na numerických modelech v softwaru Matlab. V mechanickém strukturním modelu byly jednotlivé buňky materiálu vyjádřeny soustavou nelineárních pružin a tlumičů, jejichž parametry byly generovány zvoleným statistickým rozložením pravděpodobnosti. Metodou uvolnění vznikla soustava diferenciálních rovnic, řešených v softwaru Matlab při různých typech zatěžování. Jednalo se o kinematické buzení v kvazistatickém a dynamickém režimu.