Education Towards Europeanism in Czech Schools in 2017: Mission Impossible?

Date
2018
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Univerzita Palackého
Abstract
Česká republika (ČR) konce roku 2017 je prosperující zemí, jejíž ekonomika zaznamenává optikou hrubého domácího produktu (HDP) jeden z nejdynamičtějších růstů v celé Evropě, jak je zjevné z celoevropských srovnání prováděných Evropským statistickým úřadem (Eurostat 2017,a). Úroveň nezaměstnanosti je s 2,7% (údaje z listopadu 2017-Eurostat 2017(b)) nejnižší v celé EU a průměrná mzda vzrostla za rok 2017 v porovnání s předchozím o 6,8% na částku 29 050 Kč (ČSÚ, 2017). Vláda ČR při příležitosti 10 let od vstupu ČR do EU na základě studie předních ekonomů (Vláda ČR, 2014) sice konstatovala, že ekonomický přínos členství ČR v EU nelze kvantifikovat zcela přesně, nicméně kvalifikované odhady zmíněné ve studii hovoří o 12-20% úrovně HDP ČR, což také připouští i odpůrci členství ČR v EU, např. Václav Klaus ml. Parlamentní volby konané v říjnu 2017 však ukázaly, že pro velkou část českého voličstva tyto přínosy nejsou podstatné. Uprchlická krize a teroristické útoky prováděné islamisty znejistily velkou část (nejen české) populace, přičemž reakce českých médií a politiků šly spíše vstříc "poptávce po strachu" nežli k trpělivému vysvětlování toho, co se skutečně děje. Také důsledkem procesu vystoupení Velké Británie z EU se tématem české předvolební kampaně v roce 2017 stalo také vystoupení země z EU a hermetické uzavření hranic jako nejlepšího receptu na získání kontroly nad vlastním územím. Případné vystoupení země z EU by pro chod celé země mělo v současnosti jen obtížně dohlédnutelné následky, už jen s ohledem na výrazně omezené možnosti získávání externího financování, které v současnosti představují fondy EU.
Despite the Czech Republic hugely benefits from its EU membership, there is an euroscepticism on a major rise in the country. The article aims to identify whether there is any cause/or an appropriate answer to this trend in Czech schools and what instruments the teachers have to promote European values and educate towards Europeanism. The authors found out that curricular documents at both national as well as school level mostly provide sufficient space-yet lower than in Poland-to educate towards Europeanism, but the problem is their exploitation by teachers, who often prefer to lead their students towards hard skills than civic competencies and attitudes. Internationalisation and multilinguism in Czech schools are the ways to improve that.
Description
Subject(s)
Czech education, European values, citizenship, euroscepticism, curricular documents, teachers
Citation
ISSN
1805-3963
ISBN
Collections