Výzkum vlivu typu povrchové úpravy TPV těsnění na otěr laku karoserie vozu

Title Alternative:Research of the influence surface finishing TPV sealing to abrasion of car body paint
Loading...
Thumbnail Image
Date
2012-01-01
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The bachalor work deals with the influence of sealing lips material structure to abrasion of car body paint. The goal is to define testing methodic of material samples on the vibrating equipment (shaker) and to choose suitable surface finishing and material structure of lips in contact with car body. Theoretic part contains explanation of elementary terms about polymers. The description of termoplastic elastomer (TPE) material properties and comparsion with classical elastomers based on cautchouc. Explanation of the term thermoplastic vulcanisate (TPV) and its application in sealing systems in automotive. Finally describes surface finishing methods destined to reduce friction of sealing lips in contact with glass or car body. Experimental part describes process proposing and realisation tests on shaker. The first part is determined for pre-test stage. Consecutive tuning the test configuration to get as most realistic conditions as possible. There is explained and shown on specific examples corrections of boundary conditions to finaly form based on inputs from real situations and experience. The second part is about own course of testing and results evaluation.
Bakalářská práce se zabývá vlivem materiálového složení těsnících jazyků na otěr laku karoserie vozu. Jejím účelem je určit metodiku zkoušení materiálových vzorků na vibračním zařízení (dále jen shaker), výběr vhodné povrchové úpravy a struktury těsnících jazyků, které jsou v kontaktu s karoserií. Teoretická část obsahuje rozbor základních pojmů z oblasti polymerů. Popis materiálových vlastností termoplastického elastomeru (dále jen TPE) v porovnání s klasickými elastomery na bázi kaučuku. Vysvětlení pojmu termoplastický vulkanizát (dále jen TPV) a jeho použití v těsnících systémech v automobilovém průmyslu. Konečně pak pojednává o užívaných povrchových úpravách určených ke snížení tření těsnících jazyků, které jsou v kontaktu se sklem, nebo karoserií automobilu. Experimentální část popisuje postup při navrhování a realizaci zkoušky na shakeru. První část je věnována stadiu pretestů. Postupnému ladění konfigurace zkoušky tak, aby bylo docíleno co nejreálnějších podmínek. Je zde vysvětleno a ukázáno na konkrétních příkladech, jak se na základě vstupů z reálných situací a zkušeností upravovaly okrajové podmínky zkoušky, až k finální podobě. Druhá část se zabývá samotným průběhem zkoušení a vyhodnocování výsledků.
Description
katedra: KMT; přílohy: 1 CD ROM, 2 výkresy A3, 1 výkres A1; rozsah: 41 s. (46 288znaků)
Subject(s)
tpv, shaker, slip-coat, flock, tpv, shaker, slip-coat, flock
Citation
ISSN
ISBN
Collections