Browsing by Author "Vránek, Roman"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemSlyšící dítě neslyšících rodičůVránek, RomanNeslyšící rodiče se mezi sebou obvykle dorozumívají znakovým jazykem. Takto se může znakový jazyk stát prvním komunikačním modelem pro jejich dítě, bez ohledu na jeho stav sluchu. Z tohoto důvodu se může stát znakový jazyk prvním jazykem, který slyšící dítě neslyšících rodičů ovládá a plynně jím komunikuje. To ovšem nebrání tomu, aby se slyšící dítě přirozenou cestou naučilo i mluvený jazyk většinové společnosti, protože jej kolem sebe slyší. Dítě tedy vyrůstá v bilingválním a bikulturním prostředí. Pokud zde není nikdo jiný, kdo by neslyšícím rodičům pomáhal, dítě se často stává {\clqq}mostem`` mezi světem svých neslyšících rodičů a slyšícími lidmi kolem nich. Malé slyšící dítě často slouží svým rodičům jako tlumočník, dokonce i v situacích pro dítě krajně nevhodných, což může dítěti uškodit. Autor tuto specifickou situaci důvěrně zná, protože sám v neslyšící rodině vyrůstal a ve své práci sděluje mnoho svých osobních zkušeností. V této bakalářské práci je i mnoho informací vysvětlujících, jak se slyšící dítě v neslyšící rodině cítí a jaká odpovědnost je na ně kladena. Je zde i zdroj informací a rad, jak pomoci chránit slyšící dítě neslyšících rodičů od mnoha zde diskutovaných problémů, pokud nastanou.