Browsing by Author "Veleba, Václav"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemNávrh čelního osvětlení experimentálního elektromobiluVeleba, Václav; Jandura Pavel, Ing. Ph.D.; Skolitel : 54889 Fárek Jiří, prof. Ing. CSc.; Konzultant : 61653 Málek Jiří, Ing. Ph.D.; Konzultant2 : 64462 Bukvic Martin, Ing.Cílem práce bylo seznámit se s aktuálními možnostmi provedení čelního osvětlení moderních osobních automobilů a zejména těch s elektrickým pohonem. Dále se seznámit s příslušnou legislativou upravující požadované vlastnosti takovéhoto osvětlení. Současně je práce zaměřena na vývoj světel, nastínění nových technologií, jejich výhody a nevýhody. Použití příkladů z praxe. Nakonec jsem navrhl vlastní řešení čelního osvětlení včetně směrových ukazatelů, systému denního svícení, resp. mlhových světlometů, respektující dané požadavky pro školní elektromobil.
- ItemNávrh řídicích algoritmů jednotky osvětlení experimentálního elektromobiluVeleba, Václav; Jandura Pavel, Ing. Ph.D.; Skolitel : 64111 Ducháčková Eva, prof. Ing. CSc.; Konzultant : 65018 Danilová Iveta, Ing.; Konzultant2 : 61311 Pilvousek Tomáš, Ing. Ph.D.Cílem této bakalářské práce je návrh řídicích algoritmů jednotky osvětleníexperimentálního elektromobilu eŠus. Experimentální elektromobil je společnýmprojektem Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií a Fakulty strojníTechnické univerzity v Liberci. Elektromobil slouží k výzkumným a výukovým účelům.V teoretické části je v jejím úvodu popsán účel čelních světel automobilu. Uvedeny jsourozdíly mezi různými konvenčními zdroji světla, halogenovými a xenonovýmižárovkami. Práce se dále zabývá vysvětlením a popisem LED zdrojů světla, jejich kladyi zápory a vývojem, kterým v minulosti tyto zdroje prošly.Následuje popis aktuálních trendů v automobilové osvětlovací technice. Jsou zdevysvětleny současné moderní funkce, které se v automobilovém průmyslu začalyobjevovat. Je objasněn princip adaptabilního systému předních světel AdaptiveFrontlighting Systém (AFS), který zajišťuje, že se světlomety přizpůsobí aktuální situaci,tedy počasí či prostředí, ve kterém se vozidlo pohybuje.V praktické části se práce zabývá návrhem algoritmů. Pro návrh řídicích algoritmů jezvolena open source platforma Arduino. V práci jsou popsány důvody pro výběr právětéto platformy, její výhody i nevýhody a porovnání s dalšími možnými variantami. Dálejsou tu i jednotlivé funkce programu pro automatické řízení světel. Hlavní funkce jsoupodrobně rozebrány a uvedeny části kódu, psané pro platformu Arduino i s komentářipřímo ve zdrojovém kódu. Dále jsou popsány průběhy měření proudů, intenzity osvětlenía teplot jednotlivých zdrojů. Výsledky měření jsou pro přehlednost vloženy do tabulky.Práce také popisuje jednotlivé kroky k výběru zdrojů osvětlení a důvody, které vedlyk výběru konkrétních modelů.