Browsing by Author "Vašková, Martina"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemSymboly v Harry Potterovi od J. K. RowlingovéVašková, Martina
- ItemSymboly v Harry Potterovi od J. K. Rowlingové(Technická Univerzita v Liberci, 2015-01-01) Vašková, Martina; Exner, MilanPráce si klade za záměr nalézt, roztřídit a interpretovat symboly v prvním díle potterovské série Harry Potter a kámen mudrců podle metody popsané v knize Struktura symbolična z pohledu psychoanalytické literární vědy. Nejprve je kniha analyzována z pohledu výskytu mýtů v ní a s tím souvisejících symbolů, je popsán problém chápání skutečnosti a symboličnosti v knize a realizace přechodu mezi těmito dvěma pohledy. V práci je představen děj knihy Harry Potter a kámen mudrců, potom jsou zde představeny základní pojmy jako ''symbol'' a ''archetyp'', na základě metody ze Struktury symbolična jsou symboly roztříděny do šesti archetypových skupin (Self, Matka, Otec, Dítě, Anima, Animus) a v rámci každé skupiny následně do devatenácti vrstev. Každý archetyp i jeho vrstvy jsou stručně definovány včetně příkladů symbolů vyskytujících se v nich. Pro každý archetyp je zde sestavena tabulka zobrazující výskyt symbolů. Závěrem je na základě výsledků v tabulkách sestavena jedna závěrečná shrnující číselná tabulka, na základě které je provedena závěrečná interpretace výsledků symbolické analýzy knihy, a tabulka bodová, zobrazující výskyt symbolů graficky.
- ItemÚvod do filosofie jako žánrVašková, MartinaZaměřením této práce je analyzovat, porovnat a roztřídit příručky úvodového typu v oboru filosofie české i zahraniční vydané po roce 1989. Zaměřuje se na hledisko pojetí původu světa a člověka, které autoři knih vybraných pro účely této práce zastávají. Proto byla vytvořena pětistupňová škála, která se pohybuje od kreacionismu neboli dualistického pojetí tohoto fenoménu až po neodarwinismus, který je monistický. Nejprve je v práci popsáno pojetí původu světa a člověka z pohledu kreacionismu, kdy je vše stvořeno Stvořitelem, a poté i hledisko evoluce, opírající se o Darwinovu teorii evoluce. Dále je popsán rozdíl a souvislosti mezi evolucí kosmickou, biologickou a kulturní. Následuje samotná analýza jednotlivých knih a jejich zařazení na škálu zmíněné výše. Z knih jsou vybrány a okomentovány vždy relevantní pasáže, podle kterých bylo zařazení provedeno. Cílem práce je vybrat příručky, které jsou upotřebitelné pro učitelskou praxi. Z toho důvodu se práce zaměřuje také na pojetí původu světa a člověka tak, jak o něm pojednává Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyhledává, v jakých předmětech a jakým způsobem tuto problematiku reflektuje tento dokument. V práci je také popsáno postavení náboženství jakožto předmětu na základních školách. Autorka vychází při své práci ze skutečnosti, že Česká republika je demokratický stát, ve kterém panuje svoboda myšlení a vyznání.