Browsing by Author "Točíková, Jana"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemAsistent pedagoga u žáků se speciálními vzdělávacími potřebamiTočíková, Jana; Palounková Zuzana, Ing. Ph.D. : 55520; Kolář Milan, doc. Ing. CSc. Skolitel : 54736; Joklíková Hana, Mgr. Ph.D. Konzultant : 64101; Loosová Jana, Ing. Ph.D. Konzultant2 : 66340Diplomová práce s názvem Asistent pedagoga u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se zabývá problematikou profese asistenta pedagoga, který ve výchovně-vzdělávacím procesu a celkově v systému školství zastává důležitou roli. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké je postavení asistenta pedagoga ve třídě, ověřit si jeho přínos ve výuce a zjistit míru spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga. Hlavní část teoretické části se zaměřuje na pozici asistenta pedagoga z hlediska nároků kladených na výkon této profese, jeho postavení v systému školství i v legislativě, náplň práce, kompetence a jeho spolupůsobení s učitelem ve školním prostředí. Další část je věnována charakteristice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, systému péče pro jejich vzdělávání a specifikám práce s těmito žáky. Výzkumnou část tvoří smíšený výzkum zpracovaný formou dotazníkového šetření, doplněného o rozhovory s asistenty pedagoga, pracujícími na 1. stupni běžných základních škol. Předmětem zkoumání bylo získat pohled na tuto profesi z hlediska asistentů pedagoga samotných. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že podstatnou roli v souvislosti s působením asistenta pedagoga ve škole hraje to, jaké podmínky škola asistentovi vytvoří a jakým způsobem je asistent přijat svými kolegy. Vzhledem k situaci, kdy je přítomnost asistenta pedagoga ve výchovně-vzdělávacím procesu stále větší potřebou, představuje asistent jedno z nejvýznamnějších podpůrných opatření vůbec, neboť poskytuje významnou podporu jak žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami, tak zároveň i učiteli.
- ItemAsistent pedagoga v inkluzivním vzdělávání(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2017) Palounková, Zuzana; Joklíková, Hana; Kaiserová, Anna; Košťáková, Markéta; Lindová, Kateřina; Točíková, JanaThe paper is focused on the role of a teacher assistant in inclusive education in the Czech Republic. In the introduction, the authors present basic theoretical information that relates to the solved topic. After the theoretical introduction, some results of research carried out at regular and alternative schools in the Czech Republic (as part of the SGS-FP-TUL 14/2017 project titled “Teacher Assistant for Inclusive Education”) are presented. The results point to interesting facts that are related to teacher assistants’ work and the conception of their role in education of pupils with special educational needs.