Browsing by Author "Petrů, Naděžda"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemMANAGEMENT REFLECTIONS ON INNOVATIONS IN DIGITALIZATION, WITH AN EMPHASIS ON DEGREE OF WORK AUTONOMY(Technická Univerzita v Liberci, ) Stacho, Zdenko; Stachová, Katarína; Lukáč, Michal; Kupec, Václav; Petrů, Naděžda; Ekonomická fakultaThe objective of this research study is to identify the degree of implementation of innovations in the field of job digitalization and to identify whether jobs allow employees to maximum autonomy in the performance of their work. This study uses Computer Assisted Self Interviewing (CASI) to meet this objective and to test the hypotheses. Data distribution and collection were conducted throughout the year 2020; the research sample includes 841 companies from the EU 27 international environment. The holistic finding is that economic sector does not show significant differences in current levels of or expectations for innovations in the field of digitalization. This finding demonstrates that digitalization is a phenomenon that is not only linked to certain specific industries of the economy, but that affects the economy as a whole. The authors’ research demonstrates that EU 27 businesses, regardless of the sector in which they operate, are aware of the need to innovate in digitalization in order to remain competitive.
- ItemMarketing tools in the era of digitization and their Use in Practice by Family and other Businesses(Technická Univerzita v Liberci, ) Petrů, Naděžda; Kramoliš, Jan; Stuchlik, Peter; Ekonomická fakultaThis article addresses Marketing 4.0 as an exceptionally dynamic field for company competitiveness that is evolving rapidly. The main goal of this article is to evaluate and compare the overall level of use of modern marketing tools in practice by family and non-family businesses, and subsequently to measure the dependence between the extent of Marketing 4.0 activities and number of employees, volume of sales, field of business, and year the company was established. Primary and secondary data was analyzed using basic and advanced statistical methodologies, including the testing of six hypotheses. The study showed that for both family and non-family businesses there has not been any significant increase in overall marketing vitality in the years studied. Indeed, the long-term focus of companies on values provided to customers and relationships with customers was confirmed. The results further showed that from the perspective of marketing vitality, one of the currently more significant weaknesses of smaller companies in particular of both family and non-family types is a missing or insufficient strategy for realization of marketing activities. This study confirms the dependence of the level of overall marketing vitality on sales volume and company size by number of employees, but on the other hand no dependence was proven between marketing vitality on field of business or year company established. This study evaluates the liminality and states that family businesses above all others address what is for them the more important strategic question, namely that of succession. The study is unique in that it compares the results of three studies carried out between 2016 and 2019. The context of this study is framed by an appeal to eliminate barriers to change and rapid response by companies to the needs, requirements, and expectations of customers operating in the online world.
- ItemRodinné podnikání v ČR(2021-01-01) Petrů, NaděždaV habilitační práci je řešena v České republice velmi aktuální problematika specifik managementu rodinného podnikání. Jeho novodobou historii lze spojit se společenským vývojem po roce 1989, kdy v ČR začaly vznikat první rodinné podniky. Tato forma podnikání spojila tři systematicky odlišné světy – svět emocí se světem racionality a se světem financí. Jejich nosným specifikem je interakce rodiny a podnikání, interakce mezi racionálním a na výkon zaměřeným světem businessu a emocionálními rodinnými vazbami a vztahy. Autorka si klade za hlavní cíl shrnout poznatky reality rodinného podnikání v ČR, především v oblastech, kterým dosud nebyla věnována dostatečná pozornost. Těmi je řízení marketingu a řízení značky, vliv generací na aktivity spojené se vstupem RP na zahraniční trhy, výskyt konkrétních faktorů socioemocionálního bohatství, přístup generací k preferenci užití cizího a vlastního kapitálu. Byly stanoveny i vedlejší cíle. Naplnění cílů, zodpovězení výzkumných otázek a ne/podpoření hypotéz je založeno na uplatnění řady metod vědecké práce. Ke každému tématu jsou prostřednictvím systematického literárního přehledu prezentovány relevantní teoretické koncepty. Pro zpracování habilitační práce jsou využity empirické vědecké metody, obecné teoretické metody, specifické matematické a statistické metody a jejich kombinace. Na základě provedených výzkumů bylo zjištěno, že marketingové aktivity RP jsou zaměřeny především na nástroj řízení vztahů se zákazníky a na poskytování hodnoty, cca třetina RP apeluje na svoji rodinnost prostřednictvím první strany webové prezentace, ale více jak polovina v pododkazu O nás prezentuje historii, tradici apod. Potvrzuje se dlouhodobý trend, že malé a střední exportně orientované RP řízené první generací jsou závislé na trhu Slovenska a Německa, pokud je v managementu RP zastoupena druhá generace, dochází k diverzifikaci zahraničních teritorií i mimo trhy EU. Výzkum v oblasti socioemocionálního bohatství je jednou z nejvlivnějších oblastí výzkumu, ze kterých vyplynula specifika RP. Byl vyhodnocen výskyt konkrétních faktorů a jejich pořadí (např. v roce 2019 majitelé RP upřednostnili sociální faktory před afektivními, kognitivními, motivačními a behaviorálními). Dále bylo možno konstatovat, že existuje souvislost mezi počtem generací v managementu a preferencí užití cizího a vlastního kapitálu a že existuje závislost mezi počtem generací v managementu a konkrétní formou alokace cizího nebo vlastního kapitálu. Kromě výše uvedených zjištění byly popsány, identifikovány a vyhodnoceny souvislosti výzkumných tematických okruhů, naznačeny jejich závislosti – i v tom spočívá její jedinečnost a novost. Byly navrženy další směry zkoumání RP v ČR.