Browsing by Author "Pechancová, Sára"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemMuzikoterapie jako součást primární prevence rizikového chování žáků na prvním stupni ZŠPechancová, SáraDiplomová práce řeší vliv zátěžových situací působících na žáka mladšího školního věku. Pojímá stres jako jeden z faktorů ovlivňující vznik rizikového chování žáků. Je zaměřena především na vzájemné vztahy žáků ve třídě a jejich učební činnost jako zdroj stresu vedoucí ke vzniku rizikového chování. Toto rizikové chování je podrobněji charakterizováno, stejně tak i primární prevence ve spojitosti s ním. Dále je objasňován pojem muzikoterapie a uplatnění muzikoterapeutických prvků na prvním stupni základní školy. Záměrem diplomové práce je proto aplikovat muzikoterapeutické prvky ve výchovně vzdělávacím procesu s cílem rozvíjet u žáků schopnost zvládat zátěžové situace jako součást primární prevence.Konkrétní aktivity s prvky muzikoterapie byly vybrány z knižních zdrojů různých autorů, mnohé z nich jsou vlastní. Aktivity jsou taktéž v práci popsány. Následně byly ověřovány v praxi v průběhu delšího časového období. Při aplikaci muzikoterapeutických aktivit se uplatnila metoda pozorování.Na základě pozorování bylo provedeno vyhodnocení. Cíl byl naplněn, žáci skutečně rozvíjeli schopnost zvládat zátěžové situace a zvyšovali tak svou odolnost vůči stresu. Učili se zklidňovat, relaxovat a odreagovat se před náročnou učební činností, učili se kooperovat v rámci skupiny, a tím tak posilovat pozitivní klima ve třídě. Hlavním zjištěním je použitelnost aktivit i v běžném životě, nejen v rámci výchově vzdělávacího procesu. Přínosem této práce je proto využití muzikoterapeutických aktivit ve školní praxi.