Browsing by Author "Milerová, Kateřina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemKompetence speciálního pedagoga s ohledem na kvalitu služeb ve vybraném zařízení(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Milerová, Kateřina; Hlavová, MarcelaThe purpose of this Bachelor's thesis was to describe the competencies of a special instructor's work in a selected social services facility and to describe the importance and specifics of a special instructor's work in relation to ensuring the quality of provided social services.In order to fulfil the purpose, in the theoretical part of the work the professional terms special education, special educational prevention, diagnostics, therapy, advice, special instructor's personality and education, quality of social services, competencies and educational competencies were defined.In the practical part of the Bachelor's work, the author focused on examination of which competencies a special instructor has at the Jedličkův ústav, příspěvková organizace (Jedlička Institute, contributory organisation), how these competencies are used in practice, what their importance is and what influence they have on the quality of the provided social services as part of the residential services at this facility. The author carried out this examination from the point of view of a special instructor and from the point of view of social service employees in the direct care of the residential services. The author then added an analysis of the documentation of users of residential and social services related to the planning of social services and protection of rights. The author also used her own experience from four years of work related to the residential services provided by this facility.
- ItemVýchova a vzdělávání lidí s kombinovaným postiženímMilerová, Kateřina; Meier Miroslav, Mgr. Ph.D.; Skolitel : 55255 Ševčík Ladislav, prof. Ing. CSc.; Konzultant : 54798 Svoboda Přemysl, Ing.; Konzultant2 : 63945 Binder Otakar, Ing.Cílem diplomové práce bylo charakterizovat současný stav v oblasti výchovy a vzdělávání lidí s kombinovaným postižením, porovnat specifické potřeby v oblasti výchovy a vzdělávání lidí s kombinovaným postižením žijících v ústavech a v rodinách a zjistit, jaké výchovně-vzdělávací přístupy jsou využívány u lidí s kombinovaným postižením, kteří žijí v ústavech a v rodinách. K naplnění cíle byly v teoretické části práce definovány pojmy: speciální pedagogika, postižení, kombinované postižení, výchova a vzdělávání, speciálně-pedagogické metody, materiální a technické prostředky výchovy a vzdělávání, speciálně-pedagogická diagnostika, lidské potřeby, výchovně-vzdělávací přístupy a specifické potřeby lidí s kombinovaným postižením. V empirické části diplomové práce se autorka zabývala výzkumem oblastí specifických potřeb lidí s kombinovaným postižením, kteří žijí v rodině nebo v ústavu a využíváním výchovně-vzdělávacích přístupů vedoucích k naplňování těchto specifických potřeb. Autorka vedle snahy objektivně zachytit tyto oblasti do statistického výstupu, věnovala také pozornost subjektivním pocitům a dojmům lidí s kombinovaným postižením žijících v rodinách nebo ústavu. Výzkum probíhal formou individuálních rozhovorů, které autorka vedla s lidmi s kombinovaným postižením.