Browsing by Author "MacGregor Pelikánová, Radka"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemThe ambiguous awareness of approaching squeeze-out – czech case study in the EU Perspective(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2017-01-01) Cvik, Eva Daniela; MacGregor Pelikánová, RadkaNucený přechod účastnických cenných papírů, neboli vytěsnění či squeeze-out, je kritizovaná právní metoda používaná akcionáři v EU, která byla podstatně změněna v rámci současné české právní rekodifikace. Nově byla zakotvena povinnost většinových akcionářů pro případ squeeze-out postupovat na základě stejných podmínek vůči všem minoritním akcionářům. Tito mají obdržet stejnou kompenzaci, a případě dorovnání. Účinné uplatnění tohoto pravidla vyžaduje, aby minoritní akcionáři o něm měli povědomí. Trojice cílů tohoto příspěvku je popsat a vysvětlit předmětnou novou povinnost a poskytnout hloubkovou, kritickou a komparatistickou analýzu povědomí o blížícím se squeeze-out, které ji zakládá. S ohledem na cíle jsou stanoveny hypotézy a využity multidisciplinární primární a sekundární prameny, a to z ČR i EU. Získané výsledky s komentáři naznačují nedostatečné povědomí, které má negativní dopad na aplikaci nově uložené povinnosti v ČR a celkově in na squeeze-out situace v EU.
- ItemCORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY FOR FAIR COMMERCIAL PRACTICES AND INTELLECTUAL PROPERTY: REAL POTENTIAL?(2021-11-08) MacGregor Pelikánová, Radka
- ItemThe (in)significance of domain names for e-commerce(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) MacGregor Pelikánová, RadkaSpolečnost 21. globálním trhem jsou silně poznamenány informačními a komunikačními technologiemi a jejich využitím. Internetový prostor se stal arénou pro nový způsob podnikání – konkrétně e-commerce. Není pochyb o tom, že e-domiciliace má technický význam. Nicméně vliv doménového jména na e-Commerce a jeho úspěšnost zůstavá sporným. Tento článek předkládá interdisciplinární studii a reflexní analýzu ohledně charakteristických rysů a vzájemného ovlivňování mezi doménovými jmény a e-commerce z národního i globálního, podnikatelského i zákaznického pohledu. Toto vede k dílčím závěrům stejně jako další diskusi a podnětům pro další výzkum. V každém případě důležitost doménových jmen pro e-Commerce se stává čím dál zjevnější.
- ItemSingle colour trademarks not only on the current czech market(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2017-01-01) Dmitrieva, Anastasiia; MacGregor Pelikánová, RadkaPostmoderní globální společnost je poznamenána velmi intenzivní konkurencí, ve které je správné odkazování kritické. Konkurenční výhoda je zbytečná bez právně chráněné metody propojení podniku s jeho produkty. Tato metoda par excellence má podobu ochranné známky, která je jak referenčním nástrojem, tak nesmírně cenným nehmotným majetkem. Každá jurisdikce zajišťuje registraci ochranných známek a je obtížné nalézt nové, atraktivní a univerzální označení, které by mohlo být registrováno v několika jurisdikcích, a stát se tak globální ochrannou známkou. Pro řešení tohoto problému jak právo EU, tak české právo nově výslovně umožňují nekonvenční ochranné známky, jako jsou barvy. Cílem tohoto příspěvku je velmi inovativní výzkum primárních a sekundárních údajů o jednobarevných registracích českých ochranných známek a souvisejících trendů ve světle hypotéz prokazujících, že jednobarevné ochranné známky jsou vnímány právem i ekonomikou jako více než životaschopná volba pro odkazování a marketing i jako majetek.
- ItemValues Endorsed by Top Responsible Large Czech Companies – Existent and Inconsistent?(Technická Univerzita v Liberci, ) MacGregor Pelikánová, Radka; Zavřelová, Veronika; Ekonomická fakultaThe sustainability command is embraced by businesses in the 21st century and is projected in their corporate social responsibility (CSR). The need of the employment of a multi-stakeholder model leads to a focus on common principles and priorities, i.e. creating shared values (CSV). The EU, with EU law, supports it, while various policies and organization reward it, such as the Czech organization Business pro Společnost, which, based on its synthetic index, selects the Czech TOP 25 most responsible companies. These companies have different countries of origins and operate in diverse industries, but they all are pro-sustainability. The question is whether they endorse the expected cultural, legal and social values (H1) and, if yes, whether there is a consistency and/or patterns (H2). Based on a sustainability, CSR and CSV review, a set of cultural, legal and social values are identified in order to be used in a case study. A pool of 36 large Czech companies from these TOP 25 in 2018-2022 is examined based on their BpS synthetic index, their country of origin´s Hofstede LTO and IDV and their advancement of internal reactive legal and social values (solidarity, respect) and external proactive legal and social values (equality, no waste) via their domains. These four legal and social values are ranked by an independent panel using a modified Likert scale and a manual Delphi approach. The yielded results are juxtaposed via a chart to allow pioneering propositions about the existence (H1) and inconsistency (H2) of values endorsed by top responsible large Czech companies.