Browsing by Author "Langrová, Lenka"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemLevoruké děti a jejich předškolní výchova(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Langrová, Lenka; Roudná, PavlínaBakalářská práce se zabývala levorukými dětmi a jejich předškolní výchovou. Cílem práce bylo popsat specifika předškolního vzdělávání levorukých dětí. Zjišťovali jsme také četnost levorukých dětí v mateřských školách a zároveň ověřovali zastoupení chlapců a dívek mezi levorukými dětmi v mateřských školách v Liberci a okolí. Práce je členěna na dvě hlavní části. První částí je část teoretická, kde jsme vycházeli z teoretických východisek odborných zdrojů. Definovali jsme základní pojmy, popsali jsme souvislost mezi lidským mozkem a leváctvím a praváctvím, zabývali jsme se postojem společnosti vůči levákům, a to jak v kontextu historickém, tak v kontextu současném. Podle údajů několika zdrojů byla popsána četnost výskytu levorukých osob. Také jsme vymezili specifika výchovy a vzdělávání levorukých dětí a obecně jsme vyjmenovali zásady vhodného prostředí pro leváka. V závěru teoretické části jsme upozornili na možná rizika souvislosti levorukosti a specifických poruch učení, s narušenou komunikační schopností a prostorovou a pravolevou orientací. Druhou část tvoří empirická část práce, kde byly ověřovány naše hypotézy. Z metod autorka primárně využila metodu dotazníku. Pro doplnění zjištěných dat byla využita metoda rozhovoru. Výsledky potvrdily naše hypotézy. V závěru práce jsme specifikovali navrhovaná opatření, a to sledovat nabídku pomůcek pro předškolní vzdělávání levorukých dětí, zahrnout konkrétní zásady práce s levorukými dětmi do Školního vzdělávacího programu každé mateřské školy a doporučili jsme účast na školeních a seminářích, které se týkají dětské laterality.
- ItemLevoruké děti a jejich předškolní výchovaLangrová, Lenka
- ItemProfesní uplatnění speciálního pedagoga na trhu práceLangrová, Lenka; Kalábová Helena, PhDr. Ph.D.; Skolitel : 55255 Ševčík Ladislav, prof. Ing. CSc.; Konzultant : 54923 Koprnický Jan, Ing. Ph.D.; Konzultant2 : 63878 Kučera Lukáš, Ing.Diplomová práce se věnuje uplatnění absolventů bakalářských studijních oborů Speciální pedagogika předškolního věku a Speciální pedagogika pro vychovatele studijního programu Speciální pedagogika na FP TUL v letech 20102014. Cílem práce je analyzovat profil absolventů a zjistit možnosti jejich pracovního uplatnění v praxi. V teoretickém rámci definujeme speciální pedagogiku jako vědeckou disciplínu, její předmět, cíl, pojetí, charakter i její podobory. Věnujeme se deskripci systémového modelu vzdělávání, s jehož pomocí vysvětlujeme pozici absolventů speciálních pedagogů ve vzdělávacím procesu, a také povaze a potřebě aplikované etiky v pomáhajících profesích. Dále seznamujeme se znalostmi, dovednostmi i kompetencemi speciálního pedagoga. Popisujeme formu studia speciální pedagogiky a oba studijní obory. V závěru teoretické části shrnujeme legislativní ukotvení práce s jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami a shrnujeme podobnosti a rozdíly při vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami v Česku, Velké Británii a na Slovensku.V empirické části se přímo soustředíme na výzkum uplatnění speciálních pedagogů bakalantů FP TUL na trhu práce. Výzkum realizujeme formou dotazníku. V závěru diplomové práce rekapitulujeme výsledky, ověřujeme stanovené hypotézy a svá zjištění shrnujeme v závěrečné diskuzi, kde se věnujeme hlavně tématu dalšího budoucího uplatnění speciálních pedagogů, které se ve světle nových strategických dokumentů MŠMT i proinkluzivní legislativy (novela zákona 561/2004 Sb. v platném znění) ukazuje být jako velmi zásadní a široké.