Browsing by Author "Kulhavý, Petr"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
- ItemExperimental and Numerical Study of Sewing Seams of Automobile Seat Covers Under Unidirectional and Multiaxial Loading(EGE UNIV, BORNOVA, IZMIR, 35100, TURKEY, 2019-01-01) Kovalova, Natalia; Kulhavý, Petr; Vosáhlo, Josef; Havelka, AntonínIn industrial textiles, knowing the exact characteristics and behaviour of materials is important. For car seats, industrial textiles not just cover the underlying foam but also increase rigidity of the seat cushion and influence viscoelastic behaviours of foams. Moreover, strength of sewn seams is one of the main quality parameters. Herein, four polyester and polyamide threads were sewn on a material used for car seat covers through lockstitch sewing. Combinations of these materials were studied using static tests in the unidirectional and multiaxial variants. The experimental measurements recorded using a high-speed camera and computer tomography were used to create CAD models. Numerical simulations were conducted using these models and the obtained material models. These model studies help predict and describe the stresses emerging within various types of textile and the threads in their connections. The simulation results agree well with the experimental results.
- ItemInovace závěsu zadních dveří automobilu(2013-01-01) Kulhavý, Petr
- ItemInovace závěsu zadních dveří automobilu(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Kulhavý, Petr; Petřík, JanDiplomová práce se zabývá inovovaným řešením otevírání zadních dveří automobilu. Řešení je navrženo pro menší sportovní automobil, v jehož konceptu se uvažuje hybridní pohon. Jedná se o platformu bez ?B? sloupku a s opačným otevíráním dveří. Inovace byla provedena s cílem nového, moderního řešení, které zajišťuje primární funkce bezpečného i spolehlivého otevírání dveří a současně upoutá zákazníka zajímavým designem. Před návrhem konceptů byl proveden průzkum nejnovějších světových patentů a použito metod inovačního inženýrství. Z navržených konceptů je vybrána nejvhodnější varianta, která je dále optimalizovaná s využitím moderních CAD systémů, DFM metody a pevnostní ověření pomocí FEM analýzy.
- ItemKonstrukce prototypových kompozitních rámů z předimpregnovaných vláken(2017-11-1) Kulhavý, Petr; ; Fliegel Vítězslav, doc. Ing. CSc. Skolitel : 55552Nosným tématem disertační práce je studium a popis možností aplikace kompozitních materiálů navíjených z dlouhých předimpregnovaných vláken do rámových konstrukcí otevřených, ale i uzavřených tvarů. Daná práce by měla poskytnout v současné době chybějící popis tohoto konstrukčního přístupu a představit vlastní metodiku vhodnou pro návrh pokročilých rámových struktur komplikovaných tvarů a průřezů, v prototypovém či malosériovém objemu produkce. První kapitoly práce se zaobírají popisem kompozitních materiálů používaných v oblasti konstrukce automobilů, jejich členěním, základním fyzikálním parametrům a konvenčními možnostmi výroby. V práci jsou testovány mechanické vlastnosti daných kompozitních materiálů a navržených laboratorních dílů, včetně přenosu vibrací či nalezení závislosti dílčích parametrů na vnitřní geometrii jednotlivých vlákenných vrstev. Práce obsahuje teoretickou studii a výklad jednotlivých principů metod výpočtu. Následují praktické aplikace numerického modelování kompozitních struktur s využitím nejmodernějších simulačních nástrojů, včetně jejich verifikace a úprav materiálových modelů na bázi výsledků získaných z provedených experimentů. Významným přínosem je aplikace numerického algoritmu, vhodného pro nalezení optimálních parametrů dané vrstvené struktury s ohledem na reálné okrajové podmínky definované charakterem působícího zatížení, demonstrované na problému tříbodého ohybu. Dále se práce zabývá studiem současných trendů ve výrobě kompozitních dílů od tvarů jednoduchých až po složité prostorově zakřivené a uzavřené rámové konstrukce. Jedním ze stěžejních cílů práce je ovšem na základě výše zmíněných poznatků, dostupných výrobních metod a principů využívaných při navíjení dlouhých vláken, modifikace výrobního zařízení a souvisejících metod pro vlákna předimpregnovaná. Daná techologie bude následně využita pro výrobu prototypu vlastního kompozitního rámu. V práci je na základě provedených testů a simulací navržen vhodný materiál, vnější tvar i řídící křivka použitých nenosných jader s ohledem na sériovou či prototypovou tvorbu výrobku. Pro celý proces ovíjení dané struktury jsou z konstrukčního i technologického hlediska zpracovány parametrické simulace a následně vyrobeny prototypové rámy. Na výrobě daných dílů byla ověřena funkčnost celého výrobního zařízení, zjištěných vlastností na reálném dílu a posouzena vhodnost dané metodiky. Dané rámy byly podrobeny testům a výsledky porovnány s analytickým výpočtem i s konvenčním ocelovým rámem identického tvaru. Na příkladu možného těla opěradla automobilové sedačky je představen rám uzavřený a na příkladu podvozku dětského vozítka rám otevřený. V závěru práce je posouzena vhodnost náhrady konvenčních metalických rámů kompozitními a uvedeny možné příležitosti pro budoucí rozvoj a inovace v dané oblasti konstrukčního návrhu.
- ItemKritická analýza systému AROP(2010-01-01) Kulhavý, Petr
- ItemKritická analýza systému AROP(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Kulhavý, Petr; Koblasa, FrantišekThe bachelor thesis deals with production scheduling and control, through information systems. In theoretic part describes basic planning techniques from the original MRP to the current data ERP, APS, and MES systems. It pointed out the possibility of data collection and analysis of their options from the user perspective. The practical part includes analysis of information system modules AROP. The example of the cam scheme mechanism is presented to the whole process from receipt to payment of cash contracts.
- ItemLaboratory analysis of the main properties and a color stability of a coating layers under the UV loading(Technical University of Liberec, Dept. of Design of Machine Elements and Mechanisms, Studentská 2, Liberec 1, Czech Republic; Technical University of Liberec, Dept. of Material Engineering, Studentská 2, Liberec 1, Czech Republic, 2017-02-15) Kulhavý, Petr; Kaniová, Eva; Fliegel, Vítězslav; Vik, MichalFor individual components as well as for the final products is need to determine their resistance and other mechanical properties, which can be changing due to the various conditions and simultaneously we try to get still closer to the real operating conditions.Currently, given the need to guarantee a perfect quality of the product throughout its entire life cycle, it is necessary to assess the protective layers that are in direct contact with the material itself or with the future products.This article presents the results of testing individual components of the selected materials and their resistance to the UV rays. These were some samples of a prelacquered sheet and a powder coated plate after their forming, next by pigment colored concrete cubes, artificial wood and a prototype sample of the translucent material Licrete.Compared to a conventional climate tests such as heat, cold, humidity or the salt chambers, the colored protection layers were subjected to a strong UV rays. Subsequently was evaluated the change of the colors, brightness and where it was possible also the adhesion parameters and thickness of the coated layer. The measurement wasn't focused only on the adhesion and color stability, but also to a violation of microstructure due to high temperatures caused by the UV ray. The selected specimens were tested in a device which simulates solar radiation and then were them evaluated the changes of a colors and on the surface structure.
- ItemModel verification of material properties of wound composite rods in tensile loading(SAGE PUBLICATIONS INC, 2455 TELLER RD, THOUSAND OAKS, CA 91320 USA, 2019-04-01) Novotná, Martina; Kulhavý, PetrThe aim of this work is to find a suitable reinforcement in terms of mutual compatibility, surface microstructure, and mechanical properties of the resulting carbon composite parts. Two types of samples in layout + 45 degrees / 0 degrees / +/- 45 degrees / 0 degrees / -45 degrees and + 45 degrees / 0 degrees / -45 degrees with a total thickness of 1.8 mm, wound on a rounded polyurethane core from several carbon rovings, were experimentally tested in the area of low elastic deformation up to 1 mm. In order to obtain basic engineering constants the tensile tests of whole parts failure have been carried out. Subsequently, several material and numerical models were developed in order to describe the problem of composite tensile loading. The model was solved by two approaches, specifically a layered shell and a layered solid. Considerable differences have been found in the properties of the real (experimental) and theoretical model based on the declared properties of the individual components. Probably due to the manufacturing imperfections and the porosity in the resulting material, the values of the basic engineering constants of the laminate of the resulting laminate reach lower values. This had to be solved by adjusting the material model of the used dispersion and matrix. The real arising failures were described by using the failure criteria for several time steps of the model solution and compared to the real experiment with quite good agreement.
- ItemPossibilities of the Additional Damping of Unidirectional Fiber Composites by Implementation of Viscoelastic Neoprene and Rubber Layers(Hindawi Limited, 2017-01-01) Kulhavý, Petr; Petrů, Michal; Syrovátková, MartinaThe aim of the presented work is to assess modal, transmission, and damping characteristics of layered carbon plates. The base is to carry experimental analysis verified by FEM model, which evaluates the vibration transfer of tested composites and describes possibilities of additional damping by implementation of viscoelastic layers. Preimpregnated carbon fibers known as prepreg were used for creation of the samples composed of four (2 constant and 2 variable) layers. The task was to assess impact of changing the fiber orientation on the transfer function and individual modal characteristics. As another option, testing of some additional damping materials was included. Neoprene and thin rubber coat were added as an outside damping element when the neoprene ply was inserted also among the layers. Expected dependence of the plies orientation onto the shape of the transfer function and even swapping of some of MOD characters (bending, torsion, and their combinations) have been found. The use of the additional damping materials is also possible but the right combination of the individual plies layout and stacking sequence is the most significant part. The results had been statistically analyzed and showed that the created layered shell FE models could be used to describe the behavior.