Browsing by Author "Jirotková, Darina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemKalkulativní úlohy jako nástroj diagnostiky(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Slezáková, Jana; Jirotková, Darina; Jednota českých matematiků a fyzikůCílem článku je ukázat učitelům jednu z možností, jak diagnostikovat znalosti žáků 1. stupně ZŠ v oblasti kalkulativních dovedností. Diagnostika je důležitý prvek formativního hodnocení ve vyučování (nejen) matematice. Pro mnohé překvapivě mohou jako nástroj diagnostiky sloužit i tzv. sloupečkové úlohy. Nabízíme konkrétní způsob diagnostiky, který jsme realizovali s využitím dat z výzkumného projektu, který se zabývá školní neúspěšností v matematice a českém jazyce na 1. stupni ZŠ. Analyzovali jsme řešení deseti kalkulativních úloh, které byly součástí didaktického testu z matematiky. Úlohy v článku charakterizujeme a uvádíme jejich diagnostický potenciál a gradační parametry. u každé úlohy uvádíme počet řešitelů, jejich úspěšnost a všechny chyby, které se v žákovských řešeních objevily. u nejčastějších chyb popisujeme jejich pravděpodobné příčiny a navrhujeme k nim reedukační postupy. Na jednom případu ukazujeme, jak lze některé reedukační postupy formulovat pro konkrétního žáka.
- ItemMetodické materiály typu Nedokončené strategie jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy(Technical University of Liberec, ) Jirotková, Darina; Slezáková, Jana; Jednota českých matematiků a fyzikůV článku představujeme jeden nový typ úloh, který vznikl v projektu TAČR – Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol (2020-2023) a jehož hlavním cílem je obohatit spektrum žákovských řešitelských strategií, rozvíjet schopnost žáků řešit slovní úlohy a s tím úzce propojenou metakognici. Dalším cílem je využít specifika slovních úloh jako textu a vhodnými aktivitami zaměřenými na rozvoj čtenářské a jazykové gramotnosti žáků přispět k jejich porozumění slovním úlohám. Nový typ úloh je v článku metodicky popsán a ilustrován dvěma konkrétními úlohami. První z nich lze zadat třem různým úrovním žáků (2. a 3. ročník, 4. až 6. ročník, 7. až 9. ročník). Druhá úloha je určena pro žáky 7. až 9. ročníku.