Browsing by Author "Bláhová, Barbora"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemPřesun brněnského hlavního nádražíBláhová, Barbora; Saffarian Saman, Ing. arch. Mag. arch. : 66091Brněnské hlavní nádraží se s postupem času potýká s rostoucím počtem problémů jako je zahlcenost dopravy a nedostatek místa na růst. Jako řešení město navrhuje jeho odsunutí jižně s přidanou hodnotou rozvoje Jižní čtvrti (2). Tato práce navrhuje alternativní urbanisticko-dopravní řešení Brněnského hlavního nádraží a jeho okolí po jeho plánovaném odsunutí jižně od historického centra, které klade důraz na aktivní individuální dopravu (3) s výhledem do budoucna zaměřeným především na efektivní využití energie z obnovitelných zdrojů a přizpůsobivost novým způsobům dopravy.V práci je popsána alternativní uliční síť vycházející z analýz Brna (dopravní, demografické atd.) provedených z volně vyhledatelných údajů. Dále práce vychází z územního plánu Brna (4), ročenek dopravy Brna (5), Studie proveditelnosti dopravního uzlu (6) a studie vize Brno 2050 (7). Návrh ulice vychází ze čtyř základních principů moderní ulice, které jsou (Zásada 1: přizpůsobte ulice pro různé režimy. Zásada 2: Oddělte ulice podle rychlosti. Zásada 3: Začlenit flexibilitu do prostoru ulice. Zásada 4: Znovu získat prostor ulice pro veřejný prostor, veřejnou dopravu, cyklisty a chodce.) (8) a příručky návrhu ulic NACTO (9). Zónování je provedeno dle modelu Triple helix (7). Dále je použita metoda parametrické analýzy uliční sítě (11).Riziko dopravních bariér z vysoce koncentrované dopravy vzniklé odsunem nádraží je řešeno určením jasné hierarchie jednotlivých dopravních prostředků a postupné redukce dle priorit. V hierarchii je nejvýše postavena vlaková doprava, která je maximálně izolovaná vyvýšením sedmi metrů nad zemí. Tramvajová doprava, která je dlouhodobě nejvýkonnějším dopravním prostředkem (9) se stává páteřní komunikací v řešeném Jižním centru. Individuální aktivní dopravě je věnována zvláštní pozornost při navrhování ulic. Všechny ulice jsou přiměřeně široké, bez obrubníků a omezeny rychlostí podle priorizované dopravy. Individuální motorová doprava je na spodu hierarchie dopravních prostředků v ulicích Jižního centra. Hlavní tepna motorové dopravy je svedena do podzemního tunelu navazujícího na střední brněnský okruh se sjezdem pro cílovou dopravu k přesunutému nádraží. Na povrchu je provoz redukován systémem jednosměrek a pomocí dynamickým pruhů aktivně reagujících na aktuální dopravní situaci pomocí světelné signalizace zabudované v povrchu ulice. Spolupráce s vývojáři ze Škoda Transportation umožnila přizpůsobení návrhu budoucí technologii SATRAM (Sdílená Autonomní Tramvaj), která zeefektivní sdílenou dopravu a zároveň umožní využít volnou kapacitu na transport zboží.Výsledkem práce je návazná uliční síť ukázaná ve výkresech řezů, půdorysů i širších vztahů, typologie uliční sítě demonstrovaná v řezech ulic, řešení křižovatek a dopravní schéma Nového nádraží a dopravního uzlu starého nádraží zobrazené v axonometrii.
- ItemTaneční centrum v OsluBláhová, Barbora; Suchomel Jiří, prof. Ing. arch. akad. arch. : 54695Tato práce se zabývá návrhem tanečního centra v norském Oslu. Jedná se o moderní, rychle se rozvíjející město ve kterém se pojí tradiční skandinávská a moderní architektura. Místo tanečního centra bylo určeno zadáním soutěže na výběžek do oselského fjordu s názvem Vippetangen nalézajícím se nedalekohistorické pevnosti Akershus, který je místem čilého turistického ruchu a lze na něm nalézt kotviště turistických lodí i trajektu.Navrhovaný objekt počítá s využitím celého pozemku, čtyřpatrovou výškou a podzemním patrem. Prosklené taneční prostory jsou navrženy a situovány s cílem již z dálky nabudit v kolemjdoucích dojem tance. Dominantou objektu je multifunkční blackbox sál, upravitelný a využitelný celou škálou tanečníchvystoupení. Dále se v něm nalézá čítárna a mediotéka s tanečním zaměřením, kavárna, individuální a kolektivní zkušebny, intermediální laboratoř, posilovna a prostor pro výstavy a vernisáže.Budova bude nabízet celou škálu využití. Primárně bude sloužit k pořádání tanečních vystoupení, sekundárně pak k pořádání tanečních lekcí pro veřejnost, studiu tance (choreografie, scénografie a jiné), tréninku, používání intermediální laboratoře, pořádání plesů a galavečerů, organizování výstav a vernisáží a mnoha dalším činnostem.