Browsing by Author "Bělík, Jan"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemAnalýza vibrací a hluku studentské formule(2018-1-15) Bělík, Jan; Němeček Pavel, prof. Dr. Ing. : 55345Tato práce se zabývá hlukem a vibracemi na voze studentské formule konstruované a vyrobené studenty na Technické univerzitě v Liberci v roce 2017. Po sezóně bylo jasné, že je potřeba začít hledat příčiny hluku a vibrací, protože je hluk omezen pravidly a vibrace jsou obecně na voze nežádoucí. Emise hluku prvního vozu byla blízká stanovenému limitu, proto by bylo dobré odhalit zdroje hluku. To je důležité, aby se mohly buď eliminovat, nebo využít nějakých řešení pro jeho snížení a tím i hladší průběh technické přejímky.Na začátku se vycházelo z předpokladu, že největším zdrojem hluku bude motor. Ostatní zdroje budou významně nižší. Pro zjištění těchto zdrojů bylo provedeno několik měření ve firmě VÚTS. Jako první bylo provedeno měření za účelem zjištění reálných hodnot podle metodiky pravidel (venku na asfaltové ploše s mikrofonem v definované poloze). Zde bylo bohužel zjištěno, že formule překročila při určitých režimech limit pravidel. Dále bylo změřeno hlukové pole kolem formule, abychom viděli místa, kde má formule největší hodnoty hluku, kvůli dalšímu vyhodnocování. Po té byly pořízeny snímky z mikrofonního pole. Na těch jsou už vidět předpokládaná místa s největším hlukem. Poslední měření pro identifikaci zdrojů bylo provedeno pomocí mikrofonů v místech největší intenzity zvuku akcelerometrů na motoru i v rámu, s měřením otáček motoru pomocí proudové sondy.Z tohoto měření jsou vyhodnoceny zdroje hluku. Potvrdil se předpoklad, že dominantní je hluk od motoru. Dále je vidět, že výfuk neplní dostatečnou tlumící funkci. Proto jsou navrženy optimalizace pro další generace formule. Například by byla vhodná lepší konstrukce výfuku, nebo je možnost využití zakrytování motoru karoserií s pohltivou pěnou.Reálné snížení hluku bude možné ověřit po dokončení nové formule a opětovném měření v podobných podmínkách. Na závěr byly změřeny doplňkové psychoakustické veličiny pro porovnání zvuku, který vydává formule.
- ItemGEARBOX TEST RIG FOR SKYSPOTTER 150 HELICOPTER(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2022-01-01) Bělík, JanBezpilotní vrtulník SkySpotter 150 je vyvinut firmou Modelárna LIAZ. Testovací zařízení pro převodovky vrtulníku nejsou standartní pracoviště. Je zde pohon provázaný s dynamometrem a axiálním zatěžovacím mechanismem simulujícím zatížení od rotoru na výstupním hřídeli převodovky. Proto je potřeba speciálního pracoviště. Byl navržen měřící řetězec včetně jednotlivých snímačů a konstrukce se speciální orientací dynamometru. Konstrukce má bezpečnostní prvky, které chrání testovací zařízení a její obsluhu. Testovací pracoviště je využito k vývoji nových generací vrtulníku. Dále slouží k ověřování parametrů nových převodovek, ale i k technické diagnostice převodovek při opakovaných kontrolách.
- ItemZkušební zařízení pro převodovkyvrtulníku Skyspotter 150(2020-11-15) Bělík, Jan; Novák Jan, Ing. Ph.D. : 55351Cílem práce je navrhnout zkušební pracoviště pro převodovky do vrtulníku Skyspotter 150. V úvodu jsou popsány základní části zkušebních laboratoří pro měření převodovek. Další část práce se zabývá popisem funkce jednotlivých snímačů, které se používají při testování převodovek. Dále je v práci navržena koncepce měřícího zařízení pro konkrétní převodovky z vrtulníku a zhotoven návrh konstrukce zkušebního pracoviště, na kterém je možné převodovku provozovat ve všech jejích režimech. Součástí tohoto zařízení je také axiální zatěžování na výstupním hřídeli, který bude simulovat zatížení tahem/tlakem od hlavního rotoru. Celé zařízení je navrženo modulárně, aby bylo možné snadno pracoviště přestavět na testování dalších zařízení.V poslední části byly provedeny simulace pro ověření tuhosti rámu zkušebního zařízení. Nakonec byla provedena částečná výkresová dokumentace a rozbor výrobních přesností.