Browsing by Author "Černíková, Alena"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemRole televize a internetu v životě dospívajícíchČerníková, Alena
- ItemRole televize a internetu v životě dospívajících(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Černíková, Alena; Stejskal, BohumilBakalářská práce se zabývala problematikou televize a internetu v životě dospívajících. Jejím cílem bylo zjistit, jaký podíl zaujímá televize a internet převážně ve volném čase mladých lidí věkové struktury 14 - 16 let navštěvující různé typy škol. Respondenty byli žáci středního odborného učiliště, gymnázia a praktické školy. Neméně důležitým cílem bylo též porovnat získané výsledky dětí s lehkým mentálním postižením s běžnou populací. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování odborných zdrojů objasňovala zvláštnosti období dospívání u běžné populace a dětí mentálně retardovaných. Další část teoretické práce popisovala očima odborníků pozitivní i negativní vliv těchto médií na mládež. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku u 135 dospívajících množství času stráveného u televize a internetu, jejich oblíbené pořady i jejich postoje k negativním pořadům a internetovým stránkám. Výsledky ukazovaly, že mladí tráví převážně svůj volný čas pasivně - buď sledováním televize nebo jako zdroj zábavy a komunikace využívají internet. Porovnání výsledků mezi respondenty různých škol odhalilo větší závislost na televizi u dospívajících praktické školy, jejich větší ovlivnitelnost a menší schopnost uvědomit si možnou závislost na médiích. Na základě tohoto zjištění bylo zpracováno konkrétní navrhované opatření a doporučení pro dospívající i jejich rodiče, pro pedagogy obecně, pro speciální pedagogy a v neposlední řadě i pro samotná média. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat výsledky průzkumu u respondentů všech tří škol. Upřímné odpovědi mladých nejenže vypovídaly o jejich přáních, tužbách, problémech, ale i o jejich nesprávném vedení a mnohdy malého zájmu ze strany dospělých, převážně rodičů. Praktická i teoretická část může tedy posloužit těm, kteří se o problematiku médií vzhledem k dětem a dospívajícím zajímají a dále jako inspirace těm, kteří tuto oblast hlouběji zkoumají.