Fakulta textilní
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Fakulta textilní by Subject "3D spacer fabric"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemStudie komfortu a termo-fyziologických vlastností autosedaček(Technická Univerzita v Liberci, 2013-02-04) Büyük Mazari, Funda;Tento výzkum se zaměřuje na hodnocení termo-fyziologických vlastností potahů autosedaček. Potahy autosedaček jsou tvořeny z několika vrstev textilních materiálů a z polyuretanové pěny jako čalounického materiálu. Koncepce výzkumu se zaměřuje na to, aby byla autosedačka prodyšnější, a udržovala mikroklima mezi řidičem a sedadlem bez přítomnosti vlhkosti.Napřed byly zkoumány faktory ovlivňující prodyšnost autosedaček. Krycí potah autosedaček je testován na vlhkost a prodyšnost vzduchu a výsledky jsou pak porovnávány s vlastnostmi jednotlivých vrstev potahu autosedaček. Tato analýza nám dává reálnou představu o tom, které faktory negativně ovlivňuje prodyšnost autosedačky.V druhé části, se znalostí faktorů, které mají vliv na prodyšnost autosedaček, byly vyzkoušeny různé postupy ke zlepšení parametrů prodyšnosti autosedaček. V tomto výzkumu je prodyšnost autosedačky zlepšena pomocí PU pěny s použitím perforace a řezání laserem, použitím super absorbentů, které absorbují přebytečnou vlhkost, a vrstvy potahu autosedačky bez použití laminace.Následně, provádění změn v konstrukci autosedačky vyvolalo pochybnosti o trvanlivosti či životnosti autosedačky. Nejvíce zlepšujícím faktorem, který ovlivňuje životnost autosedačky, jsou kompresní vlastnosti při stlačení vrstvy PU pěny v průběhu času. Nejprve se zkoumá rozložení tlaku řidiče na sedadle automobilu. Výsledky z tohoto experimentu nám umožnují testovat autosedačku při opakovaném namáhání. Byla provedena speciální zkouška, při které byl potah autosedačky opakovaně (10000krát) zatížen pro simulaci odolnosti potahu proti namáhání, což umožnovalo simulovaně porovnat trvanlivost klasického potahu a nově navrženého potahu autosedačky při jejich reálném použití.V tomto výzkumu bylo navrhnuto řešení tenkého potahu se senzory, který může být umístěn na povrchu autosedačky pro zjišťování údajů o teplotě a vlhkosti během simulace jízdy. Termo kamery pak slouží pro záznam a vizualizaci tepelného pole autosedaček po sezení. Byl vyroben unikátní přenosný přístroj pro sledování tepelného toku z autosedačky. Misková metoda byla upravena tak, aby umožňovala měření propustnosti vodní páry pod zatížením. Všechny tyto nové techniky nám poskytují lepší informace o komfortu autosedaček.Nakonec byl vytvořen teoretický model pro predikci proudění vzduchu skrze materiál autosedačky s ohledem na proudění vzduchu a propustnost par, které spolu u autosedaček vzájemně souvisí. Tento model je počátečním přístupem k návrhu vrstev potahu a pro sledování plnění funkce a komfortu autosedaček při jejich zatížení.