Browsing by Author "Vrkoslavová, Renáta"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemDítě s opožděným vývojem řeči v mateřské školeVrkoslavová, RenátaDiplomová práce se věnuje dětem s opožděným vývojem řeči, které jsou vzdělávány v běžných mateřských školách. Cílem práce je popsat problematiku opožděného vývoje řeči, jeho příčiny i důsledky, zmapovat četnost výskytu této poruchy u dětí v běžných i ve speciálních a v logopedických mateřských školách, a zjistit, jaká je logopedická péče o tyto děti v praxi.V teoretickém rámci definujeme lidskou řeč, věnujeme se ontogenezi řeči, zdůrazňujeme důležitost správného vývoje řeči a komunikace pro rozvoj osobnosti dítěte. Zabýváme se komunikačními strategiemi a stimulací řeči. Popisujeme, jaké jsou příčiny opožděného řeči, jaké jsou civilizační vlivy i pravidla péče o řeč. Věnujeme se diagnostice opožděného vývoje řeči, jeho terapii i prognóze. Teoretická část práce je zpracována formou sekundární analýzy zdrojů.V empirické části se přímo soustředíme na výzkum výskytu opožděného vývoje řeči u dětí v mateřských školách, logopedické péče poskytované těmto dětem v praxi, vlivu opožděného vývoje řeči na socializaci dítěte, na rozvoj osobnosti dítěte, i na spolupráci mateřských škol s odbornými pracovišti a s rodiči dětí. Výzkum realizujeme formou dotazníku, součástí práce je i zpracování případových studií, kde jsme pro získání dat využili metodu rozhovoru a pozorování. V závěru diplomové práce rekapitulujeme výsledky, ověřujeme stanovené hypotézy a svá zjištění shrnujeme v závěrečné diskuzi.
- ItemŠikana v prostředí mateřské školyVrkoslavová, Renáta
- ItemŠikana v prostředí mateřské školy(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Vrkoslavová, Renáta; Thelenová, KateřinaBakalářská práce se zabývala problematikou šikany u dětí v předškolním věku. Analyzovala problematiku šikany, její projevy i stadia, pojednávala o nutnosti prevence sociálně patologických jevů v chování dětí od vstupu do prvního většího kolektivu vrstevníků, tedy do mateřské školy. Práce nás seznámila se základními pojmy týkajícími se šikany, zabývala se jejími stádii, formami a charakteristikou jejích účastníků, agresorů i obětí. Prostor byl dán vysvětlení rolí rodičů agresora, rodičů oběti, ale i roli pedagoga v mateřské škole. Empirická část byla členěna do šesti kapitol a prezentovala výstupy průzkumu realizovaného na vybraném vzorku respondentů. Respondenty dotazníkového šetření byli pedagogičtí i nepedagogičtí zaměstnanci mateřských škol. Hlavním cílem průzkumu bylo zjistit, zda se v mateřských školách vyskytuje šikana a zda je relevantní užití pojmu šikana, hovoříme-li o dětech v předškolním věku. Byly formulovány předpoklady: šikana se vyskytuje již v mateřských školách, nejčastějším typem rizikového chování v mateřských školách je agrese, dívky i chlapci mají v předškolním věku stejné sklony k agresivnímu chování, mateřské školy se cíleně věnují prevenci šikany a učitelé nejsou dostatečně proškoleni pro boj se šikanou v mateřských školách. Průzkumem byly předpoklady ověřeny a byla potvrzena jejich platnost pro daný vzorek respondentů, z čehož vzešla konkrétní doporučení pro praxi, týkající se zejména odborného proškolení a vzdělávání pedagogů a doporučení k uplatňování výchovného principu důslednosti při práci se skupinou dětí předškolního věku.