Browsing by Author "Stolínová, Kateřina"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemBatman decomposition symetrické indefinitní maticeStolínová, Kateřina; Plešinger Martin, doc. Ing. Ph.D. : 55532; Kolář Milan, doc. Ing. CSc. Skolitel : 54736; Vrbík Daniel, Mgr. Ph.D. Konzultant : 63768; Loosová Jana, Ing. Ph.D. Konzultant2 : 66340V práci nejprve zopakujeme vybrané základních pojmy, zejména vlastní čísla symetrických(obecně indefinitních) matic a kvadratické formy. Pak se zaměříme na vybrané zajímavé podprostory týkající se symetrických matic. Konkrétně tzv. nulový prostor, neutrální podprostor, nezáporný a nekladný podprostor. V práci ukážeme, že ne všechny tyto podprostory jsou dány jednoznačně, ale vždy je umíme zvolit tak, že např. první tři zmiňované jsou postupně svými podprostory. Toho využijeme k volbě vhodné ortonormální báze těchto podprostorů a jejich ortogonálních doplňků. Nakonec ukážeme, že takto zkonstruovaná báze (po drobných úpravách), resp. ortogonální matice, která má tyto bázové vektory jako sloupce, transformuje původní symetrickou matici na tzv. dolní blokově antitrojúhelníkový tvar. Odpovídající rozklad nazýváme Batman decomposition.
- ItemRozvíjení prostorové představivosti pomocí geometrických rozcvičekStolínová, Kateřina; Bímová Daniela, Mgr. Ph.D. : 58600V této diplomové práci nejprve objasním pojem prostorová představivost společně s dalšími souvisejícími pojmy. Následně poskytnu informace o freewarovém programu GeoGebra a popíši prostředí webové stránky i aplikace tohoto programu. Dále představím pojem geometrická rozcvička a navrhnu několik obecných úloh, které by se mohly jako geometrické rozcvičky využít. Následně okomentuji sadu dvaceti čtyř stereometrických rozcviček ve formě dynamických appletů vytvořených v programu GeoGebra. Tyto applety jsou zasazeny do GeoGebra knihy Stereometrické rozcvičky, která je vytvořena ve dvou verzích - studentská verze (dostupná z https://www.geogebra.org/m/aveqzztu) a učitelská verze (dostupná z https://www.geogebra.org/m/uv2cq8mc). Dále také zmíním mnou vytvořené dva testy stupňující se náročnosti, které jsou zaměřené na zjištění úrovně prostorové představivosti žáků. Závěrem shrnu výsledky obou testů, které byly zadány ve školách, se kterými jsem spolupracovala.
- ItemStereometric Warm-ups for Developing Spatial Imagination(AMER INST PHYSICS, 2 HUNTINGTON QUADRANGLE, STE 1NO1, MELVILLE, NY 11747-4501 USA, 2019) Bímová, Daniela; Pirklová, Petra; Jeřábková, Markéta; Stolínová, KateřinaSpatial imagination belongs among the innate abilities of a man. This means that one is born with certain assumptions of spatial imagination. These are needed in everyday life, but especially in the pursuit of various occupations, such as engineering, construction, design, medicine and many others. On the other hand, a number of researches have been conducted to investigate whether the level of human spatial imagination can be developed throughout life. It has been found it can be, but it was also realized that there are so about 3 periods of human development in which the level of spatial imagination can be developed best. If we focus on two of these periods that are in the school-age and give appropriate incentives, it is very likely that the level of spatial imagination of the students will increase. For example, the inclusion of stereometric warm-ups in Mathematics lessons may be suitable stimuli. This article lists several suitable stereometric warm-ups created in software GeoGebra.