Browsing by Author "Srb, Pavel"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- ItemInovace expanzní části Stirlingova motoru(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Srb, Pavel; Žák, JiříPráce se zabývá inovací šroubového spojení expanzního válce a víka Stirlingova motoru pro dosažení vyšší únavové pevnosti. Jsou zde navrženy možné varianty řešení, ty jsou následně analyzovány pomocí metody konečných prvků. Z těchto variant je vybrána nejlepší pomocí metod inovačního inženýrství.
- Item
- ItemNUMERICAL SIMULATION OF COMPOSITE CAR SEAT CUSHION(MM SCIENCE, PRIPOCNI 1519-10A, PRAGUE 10, 10100, CZECH REPUBLIC, 2020-06) Srb, Pavel; Petrů, MichalReduction of energy consumption, improving performance and efficiency is one of the most important factors influencing current trends in the development of components used in the transportation and automotive industry. For car producers, one of the possible ways of achieving such a goal is to reduce the weight of individual components while maintaining or improving the material properties during practical application. Therefore, the requirement of weight reduction also applies to car seat cushions. The use of low-density composite foams using fibrous reinforcements is a suitable solution. These materials have strong nonlinear viscoelastic behavior which is time dependent. Due to the synergistic effect of foam reinforcement, it is possible to reduce weight while maintaining the corresponding mechanical properties. In this study numerical simulations were used for analysis and design of the seat cushion with PU foam and composite foam and their results were evaluated. Mechanical properties of PU foam and composite foam are influenced by internal and external structure, shape and size of the cells, volume of the filling material and properties of the used polymer. Mechanical properties e.g. contact pressure, stress distribution and the dependence of stress on the strain rate are investigated.
- ItemPreparation of Hybrid Tapes for Fabrication of Composites(TEXTILE BIOENGINEERING & INFORMATICS SOCIETY LTD, TBIS 2010 SECRETARIAT MN104, HONG KONG POLYTECHNIC UNIV, HONG KONG SAR, 0000, PEOPLES R CHINA, 2018) Venkataraman, Mohanapriya; Militký Jiří; Baheti, Vijay; Mishra, Rajesh; Pulíček, Roman; Novotná, Jana; Samková, Alžběta; Voleská, Karolína; Srb, PavelTechnical fabrics, especially glass tows, are increasingly used for reinforcement of composites, due to its good mechanical properties. In this paper, glass fiber-based tapes containing special types of resins (in pre-condensate form) were prepared. This could be used for the preparation of composites using precise winding technique. The tensile properties of the tapes made from glass were investigated. Measurements were focused on the breaking force, deformation at break and initial modulus. It was also found that the durability of the tapes was sufficient for long term storing. The major benefit was the avoidance of resin penetration in the winded structure. This was achieved by the tight arrangements of fibrous phase which is very complicated. Also, the resins were loaded by suitable types of nanoparticles to enhance mechanical properties. The results showed a significant difference between the samples.
- ItemRacionalizace výrobního procesu staničních baterií ve firmě AKUMA a.s. Mladá Boleslav(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Srb, Pavel; Frinta, JanThis bachelor thesis refers rationalization of manufacturing process stanby betteries. There are summarized the theoretical possibility of rationalising of which base was carried out analysis of the current state of production, especially assembly. Then the were set field to rationalization and proposed rationalization measure.
- ItemVýzkum nízkohustotních kompozitních pěn s přírodními vlákny pro návrh výplně automobilových sedačekSrb, Pavel; ; Fliegel Vítězslav, doc. Ing. CSc. Skolitel : 55552Snižování škodlivých emisí a energetické náročnosti provozu jsou v současnosti jedny z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících aktuální trendy vývoje částí pro automobilový průmysl, zejména díky legislativním regulacím o snížení produkce skleníkových plynů. Jednou z možností, jak mohou tohoto cíle výrobci dosáhnout, je snížení hmotnosti jednotlivých dílů automobilu, při zachování nebo zlepšení jejich užitných vlastností. Požadavek na snížení hmotnosti se proto týká i výplní automobilových sedaček. Předkládaná disertační práce se zabývá výzkumem nízkohustotních kompozitních pěn s přírodními vlákny, použitelných jako výplně automobilových sedaček. Byly provedeny řady analýz a rozborů struktur vybraných vzorků standardních polyuretanových pěn a navrhnutých nízkohustotních kompozitních pěn s přírodními vlákny. Dále byly experimentálně určeny vybrané mechanické vlastnosti těchto vzorků pomocí laboratorních zařízení. Na základě těchto analýz, rozborů a měření byly stanoveny důležité parametry jako kontaktní tlaky, tuhost a tlumení, které jsou důležité pro návrh kompozitního materiálu vhodného pro konstrukci výplně automobilové sedačky. Následně byly za pomoci modelových simulací metodou konečných prvků (MKP) vytvořeny strukturní modely umožňující studovat a vizualizovat rozložení napětí mezi vlákny a strukturou polyuretanové pěny. Dále byl sestaven konstrukční návrh a realizován vzorek výplně automobilové sedačky z kompozitní nízkohustotní pěny s kokosovými vlákny. Pro testování vlastností funkčních vzorků výplní i celých automobilových sedaček byla navržena a sestavena experimentální zařízení. Navrhnuté řešení výplně automobilové sedačky z kompozitní nízkohustotní pěny s kokosovými vlákny má odpovídající mechanické a komfortní vlastnosti ve srovnání s čistou polyuretanovou pěnou a proto může být alternativním řešením vývoje automobilových sedaček.