Browsing by Author "Smejkalová, Jana"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemIntegrace osob s Downovým syndromem(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Smejkalová, Jana; Stejskal, BohumilThe bachelor thesis deals with the issue of integration of person with Down syndrome. It aims to find out possibilities and extent of the integration of persons with Down syndrome. The targets set have been achieved only partly. The thesis consists of two parts. The theoretical one is concerned with the mental retardation. Further on, it is dealt with the Down syndrome and its history, causes of origin, occurrence in population and all its specifics. Finally, this part concentrates on the integration itself, mainly in the school and work environment. The practical part investigates, on the basis of questionnaire, opinions, preparedness and attitudes of 17 headmasters of kindergartens, elementary and vocational schools, and company directors to the integration of persons with Down syndrome in three towns in the Highlands region. The second group of respondents is formed by four persons with Down syndrome. The results show that the persons with Down syndrome have a greater chance of integration in those school institutions where higher interest in the issue is taken. We have also found out that the persons with Down syndrome live a satisfactory life in our society. Although the sample group was small, thus the results cannot be generalized, some findings are worrying. Considering the theme, the answers of the handicapped respondents might be seen as the largest contribution of the work.
- ItemIntegrace osob s Downovým syndromemSmejkalová, Jana
- ItemVyužití alternativních a augmentativních komunikačních systémů v edukaci(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Smejkalová, Jana; Pittnerová, JanaPráce se zabývá problematikou komunikace žáků s mentálním postižením. Jejím cílem bylo zjistit rozvoj komunikačních dovedností v edukaci dětí s mentálním postižením s využitím alternativní a augmentativní komunikace. Diplomová práce je rozdělena na dvě hlavní části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zkládá ze tří kapitol. První kapitola se věnuje vymezení pojmu mentální postižení, její definicí, klasifikací a možností edukace dětí s mentálním postižením. Druhá kapitola se zabývá komunikací jedinců s mentálním postižením, zaměřuje se na vymezení pojmu komunikace, řečovou komunikaci mentálně postižených dětí a narušenou komunikační schopnost . Třetí kapitola se věnuje alternativní a augmentativní komunikaci, její charakteristice, klasifikaci, komunikačnímu systému a výhod a nevýhod plynoucí s využitím systému alternativní a augmentativní komunikace. Praktická část zahrnuje metodologii, a samotné průzkumné šetření zaměřené na zjištění rozvoje komunikačních dovedností s využitím alternativní a augmentativní komunikace v edukaci u šesti žáků s mentální reatardací. V závěru praktické části jsou prezentovány výsledky průzkumného šetření. Přestože nelze výsledky výzkumu pro malý výzkumný vzorek zobecňovat, dospěli jsme k několika zajímavým výsledkům, které shrnujeme v kapitole č. 11.