Browsing by Author "Salabová, Ladislava"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemLogopedická prevence a podnětnost prostředí(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Salabová, Ladislava; Tomická, VáclavaDiplomová práce se zabývala vlivem logopedické prevence prováděné v mateřských školách na rozvoj řeči dětí přicházejících do předškolních zařízení z různých rodinných prostředí. Vycházela ze současných poznatků o výchovně vzdělávacích prostředcích, jež jsou aplikovány v mateřských školách a z požadavků, které jsou kladeny na úroveň komunikačních schopností dítěte při vstupu do základní školy. Hlavním cílem diplomové práce a výzkumného projektu bylo analyzovat vliv prostředí na řečové kompetence předškolních dětí. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala základní charakteristiky předškolního období, přičemž důraz byl kladem hlavně na oblast řeči a faktory, které ji mohou v různé míře a různými způsoby ovlivňovat. Empirická část zjišťovala za pomoci dotazníkové metody, rozhovoru a pozorování úroveň jazykových schopností mezi předškolními dětmi. Výzkumné šetření bylo doplněno poznatky předškolních pedagogů k dané problematice. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat, že výsledky šetření budou zveřejněny v mateřských školách a využity pro další práci v logopedické prevenci s dětmi ze znevýhodněného rodinného prostředí.
- ItemLogopedická prevence a podnětnost prostředíSalabová, Ladislava
- ItemVýznam mateřské školy v předškolní přípravě dětíSalabová, Ladislava
- ItemVýznam mateřské školy v předškolní přípravě dětí(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Salabová, Ladislava; Boďová, VeronikaBakalářská práce se zabývala problematikou předškolního vzdělávání dětí v mateřských školách a v domácím prostředí. Vycházela ze současných poznatků o výchovných prostředcích, jež jsou aplikovány v primárním rodinném prostředí a z požadavků, které jsou kladeny na dítě při vstupu do základní školy. Jejím cílem bylo zjistit názory, postoje předškolních pedagogů a rodičů na danou problematiku. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala základní okruhy vývoje, výchovy a vzdělávání předškolních dětí. Praktická část zjišťovala za pomoci dotazníkové metody mezi 40 předškolními pedagogy a 60 rodiči předškolních dětí mínění a stanoviska na předškolní přípravu dětí v mateřských školách a v domácím prostředí. Z výsledků je patrné, že se většina rodičů nevěnuje cílené předškolní přípravě svého dítěte a považuje vzdělávání v mateřských školách za dostačující. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti přípravy dítěte na vstup do základní školy v rodině. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění, že ve spoustě případů je otázka předškolní přípravy dětí přenechána mateřské škole a v samotných rodinách k ní téměř nedochází.